به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، سومین جلسه هماندیشی کارشناسان علمی مدارس علمیه خواهران خراسان رضوی با موضوع «ضرورت و اهمیت ثبت اطلاعات پژوهشی در سامانه رزومه و سوابق»، از سوی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه بیتالزهرا(سلاماللهعلیها) برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلام محمدصادق رجایی، مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به برنامههای مشترک پژوهشی میان بخش برادران و خواهران، اظهار داشت: با وجود استقلال ساختاری حوزه علمیه خواهران در چارت جدید، بخش قابل توجهی از فعالیتهای پژوهشی بهصورت مشترک و یکسان برای تمامی طلاب حوزه علمیه خراسان در استانهای رضوی، شمالی و جنوبی برنامهریزی و اجرا میشود.
وی با تقدیر از فعالیتهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران افزود: خواهران طلبه در عرصههای مختلف آموزشی و پژوهشی موفقیتهای ارزشمندی کسب کردهاند و دغدغهمندی آنان نسبت به مسائل پژوهشی کاملاً مشهود است. برگزاری این نشست نیز نشانه همین مطالبهگری و اهتمام جدی نسبت به تبیین و پیگیری مباحث پژوهشی است.
مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: نمایشگاههای علمی، امتیازات پژوهشی، نشریات، مراکز و واحدهای پژوهشی، انجمنهای علمی، کرسیهای ترویجی و سایر برنامههای پژوهشی، از جمله اقداماتی است که در معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برای تمامی طلاب خواهر و برادر دنبال میشود.
نظام رتبهبندی پژوهشگران، گامی در مسیر عدالت علمی
حجتالاسلام رجایی با اشاره به شکلگیری نظام رتبهبندی پژوهشگران حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: یکی از مهمترین و در عین حال چالشبرانگیزترین اقداماتی که سالها در حوزه علمیه خراسان بر زمین مانده بود، تدوین نظام رتبهبندی پژوهشگران بود؛ زیرا تا زمانی که پژوهشگر واقعی از غیرپژوهشگر قابل تشخیص نباشد، امکان توزیع عادلانه امتیازات و حمایتهای پژوهشی نیز وجود نخواهد داشت.
وی افزود: پیش از این، اطلاعات دقیقی از جایگاه پژوهشی افراد وجود نداشت و مشخص نبود پژوهشگران چه رتبهای دارند. در نتیجه، امکان بهرهمندی عادلانه از امتیازات، حمایتها، معرفی بهعنوان استاد راهنما یا مشاور و سایر ظرفیتهای علمی فراهم نبود.
مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: برای تدوین این نظام، نمونههای موجود در دانشگاههای کشور، از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مراکز علمی بررسی شد تا نظام امتیازدهی حوزه علمیه خراسان با استانداردهای علمی کشور همخوانی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش شد در بخشهایی نیز متناسب با اقتضائات حوزههای علمیه، امتیاز بیشتری برای فعالیتهای مشترک و گروهی در نظر گرفته شود تا روحیه همکاری علمی میان طلاب تقویت شود.
حجتالاسلام رجایی با بیان اینکه جدول امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی با بررسی دقیق انواع آثار علمی تدوین شده است، گفت: این نظام پس از مطالعه و تطبیق با شیوههای رایج ارزیابی در مراکز علمی کشور طراحی شد تا قابلیت استناد و پذیرش در سایر نهادها را نیز داشته باشد.
وی افزود: نظام رتبهبندی حوزه علمیه خراسان در دو بخش تعریف شده است؛ یکی رتبهبندی کلی که مجموع فعالیتهای پژوهشی افراد را از سال ۱۴۰۲ تاکنون ملاک قرار میدهد و دیگری رتبهبندی سال جاری که صرفاً فعالیتهای همان سال را ارزیابی میکند.
مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: ممکن است فردی در رتبهبندی کلی امتیاز بالایی داشته باشد، اما اگر در سال جاری فعالیت پژوهشی ثبتشدهای نداشته باشد، در رتبهبندی همان سال امتیازی کسب نخواهد کرد.
وی یادآور شد: ملاک مرکز خدمات حوزههای علمیه برای احراز شأنیت پژوهشی و پرداخت برخی حمایتها، رتبهبندی سال جاری است؛ ازاینرو ثبت بهموقع و صحیح فعالیتهای پژوهشی اهمیت فراوانی دارد.
مطالعه شیوهنامه ثبت اطلاعات، شرط پذیرش رزومههای پژوهشی
حجتالاسلام رجایی مهمترین چالش موجود در سامانه رزومه و سوابق را بیتوجهی به شیوهنامه ثبت اطلاعات دانست و گفت: بسیاری از طلاب، بدون مطالعه راهنمای ثبت، آثار پژوهشی خود را در سامانه بارگذاری میکنند؛ در حالی که بخش قابل توجهی از درخواستهای ردشده، ناشی از رعایت نکردن همین ضوابط است.
وی افزود: برخی آثار به دلیل نداشتن مستندات معتبر یا طی نکردن فرآیندهای علمی قابل پذیرش نیستند. مقاله علمی باید در نشریه تخصصی داوری و پذیرش شده باشد، کتاب باید مجوزها و مستندات لازم را داشته باشد و سایر فعالیتهای پژوهشی نیز باید مطابق ضوابط و با اسناد معتبر ثبت شوند.
مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه معیار ارزیابی، مستندات ثبتشده در سامانه است، اظهار داشت: ممکن است فردی خود را پژوهشگر بداند و حتی در عمل نیز فعالیتهای علمی قابل توجهی داشته باشد، اما آنچه مبنای ارزیابی قرار میگیرد، رزومه ثبتشده و مستند اوست؛ زیرا همین اطلاعات باید در اختیار نهادهای ارزیاب، از جمله مرکز خدمات حوزههای علمیه، قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بررسی و رد یا تأیید آثار، هیچگونه جنبه شخصی ندارد و صرفاً براساس ضوابط علمی و مستندات ارائهشده انجام میشود؛ چراکه حجم گسترده طلاب و آثار پژوهشی، امکان هرگونه قضاوت سلیقهای را از بین میبرد.
حجتالاسلام رجایی در پایان با دعوت از کارشناسان علمی مدارس برای طرح دیدگاهها، پیشنهادها و انتقادها، گفت: هدف از برگزاری این نشست، شنیدن مسائل و دغدغههای کارشناسان و ارتقای فرآیندهای پژوهشی است و هر پیشنهاد یا ایراد قابل اصلاح، با نگاه مثبت پیگیری خواهد شد.