فرآیند صدور مجوز تدریس در مدارس علمیه خواهران خراسان تبیین شد

فرآیند صدور مجوز تدریس در مدارس علمیه خواهران خراسان تبیین شد
نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان علمی مدارس علمیه خواهران خراسان با محوریت بررسی و تبیین فرآیند صدور مجوزهای تدریس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان علمی مدارس علمیه خواهران با محوریت بررسی و تبیین فرآیند صدور مجوزهای تدریس، در اتاق جلسات مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، گزارشی از فرآیند اخذ مجوز تدریس ارائه شد. در این گزارش اعلام شد صدور مجوزهای تدریس بر اساس نیاز مدارس و از طریق فراخوان عمومی انجام می‌شود و متقاضیان پس از معرفی از سوی مدارس، در دو مرحله آزمون دانشی و مصاحبه علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

همچنین مطرح شد آزمون دانشی به‌صورت کتبی و از طریق سامانه LMS برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان این مرحله به مصاحبه‌های علمی راه می‌یابند. این مصاحبه‌ها نیز به‌صورت مجازی و در سامانه LMS با حضور دو یا سه استاد ارزیاب برگزار می‌شود. بر اساس ضوابط اعلام‌شده، حدنصاب قبولی در آزمون دانشی نمره ۱۴ و در مصاحبه علمی و مهارتی نمره ۱۵ است.

در ادامه این گزارش، درباره منابع آزمون‌ها نیز توضیحاتی ارائه شد. بر این اساس، منابع آزمون پیش از برگزاری به مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین اعلام شد در نظام آموزشی پیشین، منابع آزمون مشابه مدارس علمیه برادران بوده و در نظام آموزشی جدید نیز متناسب با برنامه آموزشی مدارس علمیه خواهران تدوین شده است. 

در این نشست تأکید شد برخی مجوزها نیز قابلیت تطبیق با برنامه آموزشی گذشته را دارند و پس از اعلام مدارس، فرآیند تطبیق و اطلاع‌رسانی آن انجام خواهد شد.

پاسخ به دغدغه‌های مدیران و تأکید بر تربیت مدرس

بخش دیگری از این نشست به طرح پرسش‌ها و دیدگاه‌های مدیران و مسئولان علمی مدارس اختصاص داشت. حاضران دغدغه‌های خود را درباره فرآیند صدور مجوز تدریس، نحوه برگزاری آزمون‌ها و ارزیابی متقاضیان مطرح کردند و مسئولان مربوطه نیز توضیحات لازم را ارائه دادند.

از جمله پیشنهادهای مطرح‌شده، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی پیش از آزمون‌های صدور مجوز تدریس بود که در پاسخ به آن اعلام شد با توجه به حجم بالای ثبت‌نام‌ها، اجرای چنین دوره‌هایی پیش از برگزاری آزمون‌ها در شرایط فعلی عملاً امکان‌پذیر نیست.

در ادامه تأکید شد معرفی متقاضیان تدریس در مرحله نخست، بر عهده مدیران مدارس است و تنها افرادی که از سوی مدارس معرفی شوند، وارد فرآیند ارزیابی و اخذ مجوز خواهند شد.

در پاسخ به برخی دغدغه‌ها درباره سخت‌گیری در صدور مجوز برخی دروس نیز توضیح داده شد که سطح تدریس با سطح تحصیل تفاوت دارد و موفقیت یک طلبه در دوران تحصیل، لزوماً به معنای برخورداری از توانایی تدریس نیست. ازاین‌رو، توانایی علمی، مهارت آموزشی و قدرت انتقال مفاهیم از مهم‌ترین ملاک‌های ارزیابی متقاضیان دریافت مجوز تدریس به شمار می‌رود.

موضوع تأمین استاد برای مدارس شهرستان‌ها نیز از دیگر مباحث مطرح‌شده در این نشست بود. مدیران مدارس با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه، خواستار برنامه‌ریزی برای تأمین استاد شدند. در این خصوص اعلام شد علاوه بر بهره‌گیری از استادان تمام‌وقت در مدارس شهرستان‌ها، به مدیران و مسئولان مدارس مشهد نیز توصیه شده است با شناسایی و تربیت استاد، زمینه اعزام آنان به مدارس شهرستانی را فراهم کنند.

در ادامه نشست، یکی از ارزیابان مرکز مدیریت با اشاره به اهمیت تربیت استاد، بر ضرورت شناسایی استعدادهای آموزشی از سال‌های نخست ورود طلاب به حوزه تأکید کرد و گفت: استاد حوزه باید علاوه بر توان علمی، از شایستگی‌های اخلاقی، مهارت‌های آموزشی، قدرت تبیین مباحث درسی و بصیرتی و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با طلاب برخوردار باشد و این ظرفیت‌ها باید از ابتدای دوران تحصیل مورد توجه و تقویت قرار گیرد.

همچنین در این نشست، برخی اساتید بر این باور بودند که دروسی مانند اخلاق نباید مشمول فرآیند معمول صدور مجوز تدریس شوند و بهترین افراد برای تدریس این درس، مدیران مدارس هستند.

در پایان نیز اعلام شد این موضوع در مرکز مدیریت پیش‌بینی شده است و برای دروس «اخلاق» و «هویت طلبگی»، مدیران مدارس بدون نیاز به آزمون و مصاحبه، مجوز تدریس دریافت می‌کنند تا بتوانند ارتباط مؤثرتر و مستمرتری با طلاب برقرار کنند.


كد خبر: 65410  |  تاریخ درج خبر: 1405/04/06  |  کد خبرنگار: 185854  |  نام خبرنگار: فهيمه قربانيان
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
کد امنیتی:     
footer slimi
بالا