ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نشست تخصصی «اثبات حقانیت اسلام و پیامبر در آیه مباهله» برگزار شد



هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی «اثبات حقانیت اسلام و پیامبر در آیه مباهله» را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام حسن خفاجه در نشست تخصصی «اثبات حقانیت اسلام و پیامبر در آیه مباهله» که توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه به‌صورت مجازی برگزار شد، به تشریح جریان مباهله و آثار آن پرداخت.

وی تصریح کرد: اثبات اسلام و پیامبر و افضلیت اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، سیطره حکومتی نظام اسلامی، دستاورد اجتماعی (شرکت زنان در عرصه اجتماع و مباحث روز)، دستاورد اقتصادی ( با شکست مسیحیان، آن‌ها پذیرفتند که به‌نظام اسلامی جزیه دهند)، دستاورد فرهنگی ( تثبیت ایمان)، تداوم سنت‌های انبیاء سابق، اثبات حقانیت شیعه و افضلیت حضرت علی(ع)، اثبات افضلیت حضرت زهرا(س)، توجه ویژه به موضوع دعا و آزادی بیان در نظام اسلامی، از آثار و برکات و دستاوردهای مباهله پیامبر(ص) با نجران بوده است.
استاد این نشست تخصصی با اشاره به آیه « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ مباهله در اصطلاح به معناى نفرین كردن دو نفر یا دو گروه بر ضد یكدیگر است. بر اساس این آیه، وقتى مسیحیان نجران از روى لجاجت و عناد سخن پیامبر را درباره یگانگى آفریدگار و شخصیت حضرت عیسی علیه‌السلام نپذیرفتند، خداوند به پیامبر دستور داد كه آنان را براى نفرین بر ضد یكدیگر بخواند و هر دو گروه در برابر هم بایستند و از خدا بخواهند كه هر كس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب كند.»، تصریح کرد: در این آیه شریفه به محاجّه اشاره‌شده است و آن به معنای گفتگوی طرفین برای اثبات موضوع معین با ذکر مقدماتی که موردقبول طرف مقابل می‌باشد و طریقه اثبات حقانیت یک موضوع گاهی عقلی و بعضاً نیز نقلی است و گاهی نیز فراتر از هردوی این‌ها است که به آن معجزه گویند زیرا ادعای معجزه ارتباط با ماوراء است.
حجت‌الاسلام خفاجه در ادامه به صحبت‌های مسیحیان نجران با پیامبر اسلام(ص) در جریان مباهله اشاره و ابراز کرد: مسیحیان در این روز گفتند « یکی از نشانه‌های پیامبر این است که باید انبیاء سابق را تصدیق کند اما شما حضرت عیسی را قبول ندارید و بلکه او را عبد می‌دانید.» در مقام پاسخ، پیامبر اسلام(ص) فرمودند « من حضرت عیسی را تصدیق می‌کنم و او را عبد می‌دانم زیرا نفع و ضرر او در اختیار خود ایشان نمی‌باشد. »
وی افزود: مسیحیان نجران گفتند « حضرت عیسی کارهای خارق‌العاده زیادی انجام می‌داد و غیر از خدا و پسر خدا کسی نمی‌تواند اقدام به این کارها داشته باشد». در مقابل پیامبر اسلام(ص) تصریح کردند « حضرت عیسی این کارهای خارق‌العاده را به اذن الهی انجام می‌دادند.»
استاد این نشست تخصصی با اشاره به اینکه استدلال مسیحیان در قالب ساختار منطقی بدین نحو است که «حضرت عیسی بدون پدر متولدشده است. هرکسی که بدون پدر متولد شود فرزند خداست، بنابراین حضرت عیسی فرزند خداست» تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در پاسخ و نقد به این استدلال فرمودند « حضرت آدم نه پدر و نه مادر داشتند و در این صورت ایشان به فرزند خدا بودن از اولویت برخوردار می‌باشند درحالی‌که کسی این جایگاه را برای حضرت آدم مطرح و ادعا نکرده است پس حضرت عیسی نیز به‌طریق‌اولی از جایگاه فرزند خدا بودن برخوردار نیست.»

 

 

 

 


كد خبر: 40932  |  تاریخ درج خبر: 1400/05/08  |  کد خبرنگار: 201017  |  نام خبرنگار: سيده نجمه موسوي كلاته رضا
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا