ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

مطالعات فقهی به دو قالب رشته ای و روشی تقسیم می شود



عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: عرصه مطالعات فقه به دو بخش کلی «فقه رشته‌ای» و «فقه روشی» تقسیم می‌شود که می‌توان فقه رشته‌ای را به فقه اشیاء، فقه پدیده‌ها، فقه مؤسسه‌ها و نهادها و... و فقه روشی را به فقه مبانی و مناهج، نظریه‌ها، شریعت و تاریخ تقسیم کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، کارگاه فقه پژوهي، با موضوع های "آفاق فقه پژوهی" و "فقه و محور مختص مقاله" به‌صورت مشترک میان طلاب دو دوره کارگاه یادشده در مدرسه علمیه سعادت و مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی خوئی (ره) به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
در این کارگاه، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین احمد مبلغی با بیان اینکه میان ساختار و محتوای فقه تفاوت وجود دارد، گفت: منبع محتوای فقه، کتاب، سنت، عقل و عرف است که مشخص و معین هستند اما ساختار فقه موجود الهام گرفته از اهل سنت است و متناسب با نظر هر فرد در هر زمان و مکانی، قابل‌تغییر و تبدل می باشد. البته فقها به این مسئله‌ کمتر پرداخته‌اند در حالی‌که دارای اثرات زیادی می باشد.
وی با بیان اینکه فقه به سه قسمت فقه تعامل با دین، فقه زمین و فقه انسان تقسیم‌ می‌شود گفت: در فقه تعامل با دین، مسائلی مانند مشکلات در ارتباط با متدینین به سایر ادیان موردبحث قرار می‌گیرد؛ مثلا اینکه آیا دین فقط اسلام است و اگر کسی غیر از دین اسلام را برگزید در تعامل با او چه باید کرد؟
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین مبلغی با اشاره به اینکه در فقه زمین مسائلی مانند فقه محیط‌زیست و احکامی که موجب فساد فی‌الارض می‌شود، بررسی می‌گردد، اظهار کرد: فقه النظافه، نظافت عامه، نظافت مسجد، فقه العمران و فقه التنویه از جمله مسائلی است که در تقسیم‌بندی می‌باید مورد دقت قرار گیرد.
وی اظهار کرد: عرصه مطالعات فقه نیز به دو قسمت کلی «فقه رشته‌ای» و «فقه روشی» تقسیم می‌شود که می‌توان فقه رشته‌ای را به فقه اشیاء، فقه پدیده‌ها، فقه مؤسسه‌ها و نهادها، فقه حوزه‌ها و ساحت‌ها، فقه النفس و فقه زیست و زندگی تقسیم کرد.
این مولف و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فقه پدیده‌ها به معنای فقه حالت‌ها و وضعیت‌هایی است که دست‌خوش تحول در بستر زمان قرار می‌گیرد، گفت: در فقه مؤسسه‌ها و نهادها، از آن‌ جهت که مؤسسات قوانینی دارند باید بدان‌ها پرداخت و در باب شرکت‌ها، اموری مانند نگاه به مسجد به‌عنوان یک‌نهاد و نقش مؤسسه‌ها در بین‌الملل و ... بررسی می‌شود.
وی بررسی فقه‌های اجتماعی، سیاسی و جغرافیا را مربوط به فقه حوزه‌ها و ساحت‌ها، دانست و ابراز کرد: فقه النفس به فقه روح و روان آدمی، فقه روانشناسی مثل هیجانات و افسردگی‌ها و ... می‌پردازد و فقه زیست و زندگی که همان علم الاحیاء است، مسائلی مانند فقه سلول‌های بنیادی، درمانی و فقه الامراض را مورد بررسی قرار می‌دهد.
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به اینکه فقه روشی را می‌توان به چهار دسته فقه مبانی و مناهج، فقه نظریه‌ها، فقه شریعت و فقه تاریخ فقه تقسیم نمود، اظهار کرد: فقه مبانی و مناهج همان فلسفه فقه است که مبادی و مقدمات فقه را دربرمی‌گیرد. در فقه نظریه‌ها نیز نظریه‌های مختلف در زمینه های بنیادی بررسی می‌شود که اگر بر روی این مسئله کار شود، تحول اساسی در فقه صورت می‌گیرد.
وی فقه شریعت را به معنی شریعت کاوی عنوان و توضیح داد: شریعت اهداف و مقاصدی دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؛ فقه شریعت در حقیقت فلسفه شریعت است.


كد خبر: 27962  |  تاریخ درج خبر: 1397/05/07  |  کد خبرنگار: 3884
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا