ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

برگزاری آخرین جلسه از نشست‌ «چشمه جاوید؛ شرح خطبه غدیر»



جلسه آخر از سلسله نشست‌های تخصصی « چشمه جاوید؛ شرح خطبه غدیر» توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی با همکاری مدرسه سطح چهار فقاهت حوزه علمیه خراسان، به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا، در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «شرح خطبه غدیر» که توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی با همکاری مدرسه سطح چهار فقاهت این حوزه، به مناسبت دهه ولایت و امامت به‌صورت مجازی تا 6 مرداد برگزار شد، با اشاره به فراز «مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ مَسْلُوکٌ فِی، ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی الَّذی یأْخُذُ بِحَقِّ اللّه‏ وَبِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا؛ ای مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در علی بن ابی‏‌طالب و بعد در نسل او تا مهدی قائم، که حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد می‏‌گیرد»، تشریح کرد: در این فرازها حضرت محمد(ص) به بعد نوری خود و به مساله مهدویت در خطبه غدیریه اشاره کنند.
وی بیان کرد: خاندان عصمت و طهارت و پیامبر گرامی اسلامی، معصوم و نور هستند و آیه 110 سوره کهف « قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ....؛ بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم (دعوی احاطه به جهان‌های نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است)...» ناظر بر این مطلب می باشد. همانطوری که قرآن در ظاهر، کلمات و الفاظ و حروف هایی است که در اختیار ما قرار گرفته ولی در باطن، نور است.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به زیارت جامعه کبیره که از عالیترین مضامین در مورد امامان معصوم(ع) است و از اسناد معتبر و امام هادی(ع) به ما رسیده است، تصریح کرد: در فرازهای آخر « فَبِحَقِّهِمُ الَّذی اَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ اَسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنی فی جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ وَبِحَقِّهِمْ؛ نیکویش آن پیشوایان نیکوکار به طور مسلم آنها را شفیعان خود قرار می دادم پس از تو می خواهم بدان حقی که برای ایشان بر خود واجب کردی که مرا در زمره عارفان به مقام آنها و به حق آنها قرارم ده» دو موضوع «معرفت به مقام و حقوق ایشان به لحاظ جنبه شناختی» مشخص می گردد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از روایات رسیده از معصومین علیهم السلام بر معصوم بودن و مقام باطنی ایشان ذکر شده است، افزود: در جلد 2 مدینه المعاجز مرحوم علامه سیدهاشم بحرانی صفحه 84 از مصباح النوار شیخ طوسی، از رسول اکرم(ص) به آفرینش خلقت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پرداخته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا تصریح کرد: مجموعه عالم هستی، کلمات الله هستند و مجموعه قرآن، کلمات تدوینی خداوند متعال هستند. خاندان عصمت و طهارت نیز، کلمات تام خداوند هستند. لذا « تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ خَلَقَ مِنْهَا نُوراً» بدین معنا است.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه خداوند در آیات 45 سوره آل عمران و 171 سوره نسا، حضرت عیسی(ع) را کلمه تعبیر کرده است، گفت: به لحاظ قدمت، معتقد هستیم خاندان عصمت و طهارت دارای سه مرتبه ی خلقت نوری، روحی و جسمی هستند و خلقت نور و روح ایشان، قبل از خلقت حضرت آدم(ع) و به لحاظ جسمی، خلقت ایشان بعد از همه انبیا بوده است.
وی تصریح کرد: در روایات علمای اهل سنت نیز به خلقت نوری عصمت و طهارت اشاره شده و در جلد دوم فضائل الخمسه صفحه 64، روایتی در این رابطه آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با اشاره به فراز دیگری از خطبه غدیریه « مَعاشِرَ النّاسِ، أَنَا صِراطُ اللّه‏ِ الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی، ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ الْهُدی، یهْدُونَ إلَی الْحَقِّ وَبِهِ یعْدِلُونَ؛ ای مردم، من راه مستقیم خداوند هستم که شما را به پیروی آن امر نموده، و سپس علی بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدایت‌‏اند، به حق هدایت می‏‌کنند و به یاری حق به عدالت رفتار می‏‌کنند.»، افزود: در قرآن کریم، جمله صراط مستقیم در سوره های متعدد به کار رفته است که ازجمله آنها در سوره مبارکه حمد است.
استاد حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: صراط مستقیم یک شی بسیار نفیسی است که کمتر کسی پیدا می شود در تمام ابعاد در این صراط باشد و در سوره مبارکه حمد، خداوند به ما دستور داده که ما را به آن هدایت کند.
وی به تشریح حقیقت صراط مستقیم پرداخت و بیان کرد: در آیات 60 و 61 سوره یس، خداوند صراط مستقیم را « عبودیت و بندگی » بیان کرده است.
استاد این دوره افزود: در سه سوره آل عمران آیه 51، سوره مریم آیه 36 و سوره زخرف آیه 64، عبودیت و بندگی خدا به عنوان صراط مستقیم بیان شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با بیان اینکه در سوره مبارکه انعام آیه 161 صراط مستقیم به « دین » تفسیر شده است، ادامه داد: صراط مستقیم همان عبودیت می باشد و اینکه در سوره انعام به دین تعبیر شده است، دین سبب و ابزار بندگی می باشد و باید از راه دین، خداوند را عبادت کنیم. در روایات که به امامت اشاره شده است، امامان نیز تجسم عبودیت بودند و باید از آنها تبعیت کرد.
استاد حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: پس از اینکه پیامبر مکرم اسلام در خطبه غدیریه اتمام حجت و مطلب را تبیین و از  امیرالمومنین(علیه السلام) تعابیر مختلف بیان کردند، می فرمایند: « مَعاشِرَ النّاسِ، اءنَّکُمْ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ تُصافِقُونی بِکَفٍّ واحِدٍ فی وَقْتٍ واحِدٍ، وَقَدْ أَمَرَنِی اللّه‏ُ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِکُمُ الاْءقْرارَ بِما عَقَّدْتُ لِعَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَلِمَنْ جاءَ بَعْدَهُ مِنَ الاْءَئِمَّةِ مِنّی وَمِنْهُ، عَلی ما أَعْلَمْتُکُمْ أَنَّ ذُرِّیتی مِنْ صُلْبِهِ ؛ ای مردم، شما بیش از آن هستید با یک دست و در یک زمان با من دست دهید، و پروردگارم مرا مأمور کرده است که از زبان شما اقرار بگیرم درباره آنچه منعقد نمودم برای علی امیرالمؤمنین و امامانی که بعد از او می‌‏آیند و از نسل من و اویند، چنانکه به شما فهماندم که فرزندان من از صلب اویند».
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با بیان اینکه یکی از مسائل نظام سیاسی اسلام، مسئله بیعت می باشد، در پایان گفت: بیعت در تعریف مذهب اهل سنت، مشروعیت، اما در بیان علمای شیعه، جایگاه مقبولیت دارد. از نگاه اهل سنت، خلافت یک مسئله انتخابی است و بیعت به انتخاب مردم بر می گردد اما از دیدگاه شیعه، موضوع خلافت انتصابی می باشد و جایگاه بیعت کردن امت، مقبولیت دادن به خلیفه الهی است. در قرآن آیه مبارکه « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» اشاره به مشروعیت دارد و خداوند با این آیه به ولایت پیغمبر(ص) و ائمه(ع) مشروعیت داد و به عنوان ولی خدا معرفی کرد، ولی در آیه 59 سوره نساء اطاعت کردن، امر به مقبولیت دادن است.

 

 

 

 

 


كد خبر: 40948  |  تاریخ درج خبر: 1400/05/09  |  کد خبرنگار: 201017  |  نام خبرنگار: سيده نجمه موسوي كلاته رضا
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا