ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

برگزاری جلسه چهارم از نشست‌ «چشمه جاوید؛ شرح خطبه غدیر»



جلسه چهارم از سلسله نشست‌های تخصصی « چشمه جاوید؛ شرح خطبه غدیر» توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی با همکاری مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان، به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا، در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی « شرح خطبه غدیر» که توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی با همکاری مدرسه عالی سطح چهار این حوزه، به مناسبت دهه ولایت و امامت به‌صورت مجازی تا 6 مرداد برگزار می‌شود، با اشاره به فراز « مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ أَحْصاهُ اللّه‏ فِی، وَکُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه‏ فی سُورَةِ یسآ: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ؛ ای مردم، علی را فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که آموخته‌‏ام در امام المتقین جمع نموده‌‏ام، و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته‌ام. اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «وَ کُلَّ شَیی‏ءٍ اَحْصَیناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ»، «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم». در خطبه غدیریه، گفت: پیامبر گرامی اسلام در این بخش از خطبه غدیریه به جایگاه علمی علی(ع) اشاره می کند.
وی تشریح کرد: خطاب « فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» در آیه 12سوره یس نیز، علی بن ابیطالب می‌باشد که نشان‌دهنده جایگاه علمی او است.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از کتاب اصول کافی منقول از محمد بن مسلم، صحابه امام محمدباقر(ع)، افزود: همان‌طور که در عصمت تفاوتی بین پیغمبر و 12 امام نیست، در علم نیز این‌گونه هستند و حضرت زهرا(س) نیز در این موارد شریک بوده است.
وی ادامه داد: تمامی فقها اتفاق‌نظر دارند که خطاب « عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ » در آیه « وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ؛ و کافران بر تو اعتراض کنند که تو رسول خدا نیستی، بگو: تنها گواه بین من و شما خدا و عالمان حقیقی به کتاب (خدا که انبیاء و اولیاء و علماء ربّانیند) کافی خواهد بود. ( 43 سوره رعد)» حضرت علی(ع) است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با اشاره به آیه 89 سوره نحل، گفت: در این آیه « عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» اشاره به عظمت علمی قرآن دارد که بر اساس روایات، آن به علی(ع) داده‌شده است.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به فراز دیگری از خطبه غدیریه، به کتاب بصائر الدراجه مرحوم صفار، مبنی بر اینکه « خداوند ارواح اولین و آخرین را در یک فضای روحانی گردآورده است و هدف از آن معارفه توحیدی و خداشناسی، نبوت و پیغمبر شناسی و ولایت و علی و اهل‌بیت شناسی» اشاره و تشریح کرد: با توجه به آیات و روایات، عالمی قبل از دنیا، عالم الست و عهد میثاق و زَر داریم و خداوند قبل از اینکه ارواح را به این دنیا بیاورد از زمان حضرت آدم(ع) تا روز قیامت، به تعداد انسان‌هایی که خلق‌شده و خواهند شد، روح اینان را خلق کرده است.
وی به روایتی دیگر از صفحه 98 در جلد 2 تفسیر نورالثقلین، نیز اشاره کرد و گفت: در عالم زر و در زمان رسالت، اولین روح و فردی که به پیغمبر و اسلام ایمان آورد، حضرت علی(ع) است و در کتاب‌های روایی اهل سنت نیز به این نکته که علی نخستین کسی است که به نبوت رسول اکرم(ص) ایمان آورده و ملازم پیغمبر بوده، اشاره‌شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا بابیان اینکه حضرت رسول اکرم(ص) در خطبه غدیریه، در مورد ابعاد شخصیتی علی(ع) و اطاعت و مسئله سفارش به ولایت و عدم مخالفت با او، بیاناتی را بیان می‌کند، گفت: در فراز دیگری از خطبه غدیریه « نَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه‏ وَأَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَالإمامُ الْهادی مِنَ اللّه‏، وَ قاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ بِأَمْرِ اللّه‏. یقُولُ اللّه‏: «ما یبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَی» ؛ اوست خلیفه رسول خدا، و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت‌کننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناکثین و قاسطین و مارقین به امر خداوند. خداوند می‌‏فرماید: «ما یبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَی»، «سخن در پیشگاه من تغییر نمی‏‌پذیرد». » به‌عنوان « امیرالمؤمنین» برای علی بن ابیطالب اشاره‌شده و « قاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ» در اینجا نیز، به دوران خلافت ابیطالب(ع) است که با سه فتنه عهدشکنان و دشمنان و خروج کنندگان، روبه‌رو شدند، برمی‌گردد.
استاد حوزه علمیه خراسان تشریح کرد: خداوند متعال در چند جا، لقب امیرالمؤمنین را به علی(ع) داده و نخستین مکان‌ها، عالم اَلَست می‌باشد که در جلد 2 تفسیر نورالثقلین صفحه 98، به آن اشاره‌شده است.
وی، معراج پیامبر و واقعه غدیر را از دیگر مکان‌هایی برشمرد که خطاب امیرالمؤمنین به علی(ع) داده‌شده است، تصریح کرد: لقب امیرالمؤمنین را خداوند به حضرت علی(ع) داده است و قبل از او به هیچ احدی داده نشده و پس از او نیز به کسی داده نشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با اشاره به ادامه خطبه « بِأَمْرِکَ یا رَبِّ أَقُولُ:اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَاْنصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَالْعَنْ مَنْ أَنْکَرَهُ وَاغْضِبْ عَلی مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ. اللّهُمَّ إنَّکَ أَنْزَلْتَ الاْآیةَ فی عَلِی وَلِیکَ عِنْدَ تَبْیینِ ذلِکَ وَنَصْبِکَ إیاهُ لِهذَا الْیوْمِ: «الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الاْءسْلامَ دینا»، وَ قُلْتَ: «إنَّ الدّینَ عِنْدَ اللّه‏ِ اْلإسْلامُ»، وَ قُلْتَ: «وَ مَنْ یبْتَغِ غَیرَ الاْءسْلامِ دینا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الاْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ». اللّهُمَّ إنّی أُشْهِدُکَ أَنّی قَدْ بَلَّغْتُ»، گفت: با توجه به آیه اکمال ( آیه 3 سوره مائده)، تکمیل کننده‌ی دین و برکت امت به ولایت علی بن ابیطالب(ع) برمی‌گردد.

 


كد خبر: 40926  |  تاریخ درج خبر: 1400/05/08  |  کد خبرنگار: 201017  |  نام خبرنگار: سيده نجمه موسوي كلاته رضا
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا