ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

استفاده از مفاهیم سینمای غرب و التقاط در سینمای ایران



مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده صدا و سیما قم در مقام تبارشناسی سینمای دینی در ایران به تبیین رویکرد جدایی مفهوم سینما و دین و رویکرد سینماگر متدیّن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، وحید حیاتی در چهل و پنجمین نشست تخصصی محاکات با موضوع «تبارشناسی سینمای دینی» که به همت هیئت اندیشه ورز هنر و رسانه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در استفاده از آن‌چه در جغرافیای غرب به عنوان رویکرد به حوزه سینمای دینی مطرح شد، در ایران دقت کافی صورت نگرفت و قالب سینمای غرب به عنوان سینمای اسلامی به مخاطب عرضه شد.
وی افزود: به عبارت دیگر مفاهیم و عقایدی که در جای دیگری عرضه شده بود، در ایران نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و نوعی التقاط را به وجود آورد.
حیاتی در مقام تبارشناسی سینمای دینی در ایران به تبیین دو رویکرد در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: رویکرد جدایی مفهوم سینما و دین معتقد است اضافه شدن دین به سینما، به نوعی مانع وجه کمال‌جویانه هنر می‌شود، چون هنر جایگاهی برتر از مفاهیم دینی دارد. در این رویکرد، سینما که وجهی در حوزه اعمال و رفتار انسانی دارد و عملاً در دایره دینی می‌گنجد، نادیده انگاشته شده است.
مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده صدا و سیما قم همچنین در توضیح رویکرد سینماگر متدیّن ابراز کرد: در این رویکرد، آن‌چه مهم است، نگاه هنرمند و سینماگر است که باید دینی باشد.
وی اضافه کرد: در رویکرد سینماگر متدیّن، در واقع هنرمند متدیّن محصول دینی تولید می‌کند. این رویکرد فرم و محتوای خاصی نمی‌آفریند و دستورالعمل مشخصی بدست نمی‌دهد.
حیاتی با بیان اینکه اساساً روش کامل و جامعی در این حوزه مطالعاتی وجود ندارد، گفت: این رویکردها حاکی از این هستند که هیچ روشی برای بررسی حوزه دین و فیلم، به تنهایی نمی‌تواند از عهده گستره بررسی این مفهوم به صورت کامل برآید و هر کدام از این رویکردها، برخی از جنبه‎‌های فیلم را مورد بررسی قرار داده‌اند.   
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به ترکیب «سینمای دینی»، یادآور شد: صاحبنظران با عبارات مختلف از آن یاد کرده‌اند، اما درکنار هم قرار گرفتن واژه «دین» و «فیلم»، مفهومی از امکان ارتباط را فراهم می‌کند.
وی افزود: برای شناخت تبارشناسی سینمای دینی در ایران، باید رویکردهای تاریخی و مطالعاتی موجود دربارۀ ارتباط «دین» و «رسانه» که در غرب مطرح شده است را واکاوی نمود.
حیاتی رویکردهای سینمای دینی در غرب را شامل اسطوره‌ای، الهیاتی، سینما به مثابه دین و مقدس‌نگاری برشمرد و گفت: فیلم به عنوان یک متن، پدیده‌ای چند لایه و عمیق است و به نوعی از چندگانگی برخوردار است، بنابراین فیلم در میان لایه‌های خود می‌تواند بخشی از مفاهیم دینی را مورد کشف، اشاره و نقد قرار دهد.
مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده صدا و سیما قم در پایان اظهار کرد: هنگام بررسی مفهوم سینمای دینی ضروری است چندگانگی متن فیلم و تنوع رویکردها همواره مورد نظر قرار گیرند. بنابراین بررسی موضوع فیلم و رویکردها از عوامل مهم و تعیین‌کننده به شمار می‌آیند. در نهایت برای سینمای دینی باید بین دین و فیلم، پیوند قرب و بُعد و جست‌وجوی مداوم صورت گیرد و در سلسله مراتب وجود به اشتراکاتی دست یابیم.


كد خبر: 40864  |  تاریخ درج خبر: 1400/04/28  |  کد خبرنگار: 201020  |  نام خبرنگار: اميد گل پرور
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا