امروز: چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
سلسه دروس کلام آیت الله العظمی سبحانی در حوزه علمیه مشهد مقدس

آیت‌الله العظمی سبحانی: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره اسلام است، پشت پرده اختلاف‌های مذهبی دشمنان هستند


در اسلام، مذهبی به‌نام سلفی وجود ندارد و پشت پرده این جنایت‌ها علیه مسلمانان و اختلاف‌ها مذهبی، اجانب هستند که مسلمانان را در مقابل هم قرار داده است.

 به گزارش روابط عمومي حوزه علميه خراسان، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، از سه شنبه 5 شهریور در نخستین جلسه از سلسله جلسات درس «کلام و اندیشه اسلامی» که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، به تأکید اسلام بر وحدت کلمه اشاره کردند و گفتند: اسلام بر وحدت کلمه بین مسلمانان تأکید دارد که عدم توجه به این موضوع، ریشه بسیاری از اختلافات کنونی است.


معظم له با تاکید بر این که پشت پرده خصومت ها و اختلاف های مذهبی در جهان اسلام اجانب و دشمنان هستند، گفتند: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره جامعه اسلامی است که این جامعه را در برگرفته همان‌گونه که در کشورهای مصر، سوریه، عراق و امثال این‌ها شاهد درگیری‌های خونین هستیم.


ايشان با اشاره به سخن مرحوم كاشف الغطاء، استواری اسلام را بر دو کلمه «توحید» و «توحید کلمه» دانستند و گفتند: این که امروز یک دسته خود را سلفی می‌نامند به دلیل وجود دست‌های پنهانی است که این مذهب را ایجاد کرده‌اند.


آيت الله العظمي سبحاني در ادامه با بيان اين كه تفكر سلفی يك تفكر بي اساس است اظهار داشتند: اگر سلفی به عنوان یک مذهب و جمع مطرح بود، می‌شد آنان را به عنوان سلفی پذیرفت اما پس از پیامبر اکرم (ص)، آنان به 72 گروه تقسیم شدند.


معظم له، با اشاره به اين كه اگر 300 سال اول بعد از پيامبر بهترين هاي امت اسلامي هستند، پس آنان كه كه بعد از پیامبر، جذب سقيفه و يا از آن جدا شدند؛ و بعد از آن ماجراي عثمان كه عده‌ای به او پیوستند و عده‌ای جدا شدند؛ و همین‌طور ظهور خوارج، مکتب عشائره و سایر مکاتب دیگر چگونه توجيه مي شود.


حضرت آیت‌الله سبحانی به زمان بنیان نهادن سلفی‌گری اشاره کرد و گفت: ابن تیمیه در قرن هشتم هجری مسأله سلفی‌گری را مطرح کرد که در آن زمان رشد نکرد اما اخیرأ و در 100 سال گذشته رشد زیادی داشته است. وی دلیل حق پنداری سلفی‌ها را حدیثی منتسب به پیامبر (ص) «خَیْرُ النَّاسِ قَرْنِی ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ» عنوان کرد و اظهار داشت: آنان با استناد به این حدیث معتقدند که مردم و اعتقادات 300 سال پس از رحلت پیامبر (ص) به حق بوده و می‌گویند در این حدیث آمده که در ادامه، اقلیتی می‌آیند که زبان و عمل شان با هم متفاوت است.


این مرجع تقلید تشیع به بررسی صحت این حدیث پرداخت و بیان داشت: کلمه قرن در این حدیث که سلفی‌ها آن را به معنای عام که 100سال است، ترجمه کردند، معنای دیگری دارد که در قرآن به آن اشاره شده و آن یک نسل است.


وی با بیان این که قرآن کلمه قرن را به‌عنوان یک نسل به‌کار برده است، افزود: هر نسل، یک‌صد سال نیست بلکه بین 60 تا 70 سال است درحالی که سلفی‌ها آن را به معنای 100 سال مورد استفاده قرار می‌دهند که ارتباطی با قرآن ندارد.


وی ادامه داد: در صورت صحت این حدیث، سه نسل با احتساب دوران حیات رسول الله (ص)، حدود 210 سال می‌شود که با توجه به سن پیامبر در زمان هجرت، این زمان به 150 سال می‌رسد که نشان دهنده آن است که آنان قصد داشتند تا 300 سال را ملاک قرار دهند تا بتوانند از آن زمان، مواردی را به نفع خود استخراج کنند.


حضرت آیت‌الله سبحانی با یادآوری این مطلب که مذاهبی که در قرن‌های سوم و چهارم شکل گرفته‌اند هم در زمینه کلامی و هم در زمینه فقهی دارای مبنا و اصول هستند، عنوان کرد: در اسلام، مذهبی به‌نام سلفی وجود ندارد و پشت پرده این جنایت‌ها علیه مسلمانان و اختلاف‌هاي مذهبی، اجانب هستند که مسلمانان را در مقابل هم قرار داده است.


وی تأکید کرد: سلفی‌گری یک بیماری بر پیکره جامعه اسلامی است که این جامعه را در برگرفته همان‌گونه که در کشورهای مصر، سوریه، عراق و امثال این‌ها شاهد درگیری‌های خونین هستیم.


كد خبر: 9322  |  تاریخ درج خبر: 92/06/06  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا