ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

معیار تشخیص و کاربرد قیاس منطقی و فقهی در کتاب جواهرالکلام



رساله‌ی سطح 4 حوزه علمیه خراسان با عنوان « معیار تشخیص و کاربرد قیاس منطقی و قیاس فقهی در کتاب جواهرالکلام» به همت اداره مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب، دفاع شد.

به گزارش روابط عمومي حوزه علميه خراسان، جلسه‌ي دفاعيه رساله‌ي سطح 4 حجت الاسلام غلام‌رضا محمدزاده با عنوان « معيار تشخيص و کاربرد قياس منطقي و قياس فقهي در کتاب جواهرالکلام»، با حضور حجج اسلام والمسلمين رضا حق پناه و مرتضي نوروزي در مقام استادان داور، به همت اداره مدارج علمي معاونت آموزش اين حوزه در مدرسه علميه عالي نواب، برگزار شد.

تدوينگر اين رساله با بيان اينكه قياس يکي از موضوعاتي است که در فقه اهل سنت از يک سو و در فقه شيعه از سويي ديگر، جايگاه پيدا کرده است، گفت: ميان قياس فقهي و منطقي تفاوتي اساسي وجود دارد، آنچه بخشي از فقه و اصول را به خود اختصاص داده‌، قياس فقهي است.
وي با اشاره به اينكه گروهي جانب افراط گرفته و قياس فقهي را يکي از ابزار استنباط حکم مي‌دانند و گروهي نيز آن را از دايره‌ي استنباط خارج مي‌دانند، افزود: رويکرد کلي شيعه درباره‌ي قياس از گذشته يک رويکرد منفي بوده و هنوز هم اين رويکرد ادامه دارد.
حجت الاسلام محمدزاده با بيان اينكه هيچ‌يک از فقيهان، قياس منطقي را مردود ندانسته و به آن پايبندند؛ زيرا اساس هر استدلالي بر قياس منطقي استوار است، ادامه داد: با نگاهي اجمالي به کتب فقهي به برخورد دوگانه‌ فقيهان با قياس روبه‌رو مي‌شويم. به نظر مي‌رسد در برخي از آثار فقهي شيعه، نظم و انضباط چنداني در رد يا به‌کارگيري قياس به چشم نمي‌خورد و مواردي را مي‌توان يافت که مصداق استفاده از قياس باطل به‌شمار مي‌رود.
طلبه‌ي سطح 4 حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه از يک‌سو در روايات فراواني از عمل به قياس نهي شده است و بر همين اساس فقهاي شيعه آن را حجت نمي‌دانند، اضافه كرد: فقهاي شيعه استدلال به قياس براي استنباط حکم شرعي را قبول ندارند و آن را از ابزار استنباط اهل‌سنت مي‌دانند، ولي وقتي ما به کتاب جواهر مراجعه مي‌کنيم، در مواردي، نظم دقيقي در آنها مشاهده نمي‌کنيم و بين مقام عمل و نظر، تفاوت و اختلاف به چشم مي‌خورد، لذا اين رساله در پي آن است که با جستجوي موارد فوق در کتاب جواهر ميزان التزام به نظرات و آراء خود در مقام عمل و فتوا و هم سويي يا عدم هم‌سويي ديدگاه‌هاي اصولي با عملکرد و رويکرد فقهي را بررسي کند و روشن کنيم ملاک صاحب جواهر در پذيرش قياس در مواردي، و نفي آن در مواردي ديگر چيست.
حجت الاسلام محمدزاده در پايان تصريح كرد: اين پايان نامه در سه بخش «قياس فقهي و منطقي و شرايط و ويژگي هاي هريک با نمونه مثال هاي فراوان»، «نمونه‌هايي از کتاب جواهر » و همچنين چند پاسخ درباره‌ي اين دوگانگي ظاهري در کتاب جواهر و تبيين معيار صاحب جواهر در رد يا پذيرش قياس، تنظيم شده است.
گفتني است، تدوينگر اين رساله از هدايت و راهنمايي حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن رباني در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي دلبري در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

 


كد خبر: 38092  |  تاریخ درج خبر: 1399/04/17  |  کد خبرنگار: 201017
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا