ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نوآوری علامه در «ادراکات اعتباری»، بسیاری از مبانی فقهی و اصولی را تغییر می‌دهد



استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، گفت: عمل به مبنای علامه در ادراکات اعتباری، اصول و فقه ما را کاملا متحول می‌کند و بسیاری از مطالب کتاب‌های بزرگی مثل کفایه، حذف می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد درس خارج این حوزه، در همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» که با همکاری حوزه علمیه خراسان، دفتر تبلیغات اسلامی و مجمع عالی حکمت در محل این دفتر برگزار شد، گفت: خواندن مقاله اول تا ششم کتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برای طلاب واجب است، زیرا مطالب آن بسیار ناب است.
وی با عنوان اینکه تحولات پس از صدرالمتألهين به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول تحولات در عرصة تقريرهاي جديد از همان مطالب ملاصدرا و بخش دوم تحول‌هاي مبنايي است که پس از صدرا حكيمي صاحب مبنا در مسائل فلسفي و حكمت متعاليه كه تأثيرگذار در مسائل اجتماعي نیز باشد، غير از علامه طباطبايي پیدا نمی‌کنیم.
وی افزود: حضرت علامه طباطبايي(ره) به‌حق از فيلسوفان نوصدرايي در هر دو بُعد هستند که هم تقريرات جديد و براهين جديدي دارند مثل تقریر بدیع ایشان از برهان صدیقین و هم اينكه مباني جديدي در عرصة فلسفه ايجاد كردند كه قبل از ايشان مطرح نبوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، بخش دوم تحولات علامة طباطبايي را نیز در دو مسئله عنوان کرد و گفت: اول پرداختن به بحث معرفت‌شناسي است که قبل از مرحوم علامة طباطبايي متروك بود و ایشان دو مبناي اساسي ارائه كردند كه استاد مطهري آن را نسبت به تمام فلاسفة غربي متفاوت می‌دانند.
وی در توضیح تحول علامه در بحث معرفت‌شناسی، گفت: اینکه خطاي در ادراك از كجا نشأت مي‌گيرد، یعنی بحث خطاشناسي از مطالب جدید علامه است که اول بحث خطاي بالعرض را مطرح مي‌كنند و دوم مي‌فرمايند در هر قضيه، خطا فقط به حكم برمي‌گردد، آن‌هم در مقايسه با خارج و هيچ جاي دیگری خطا نداريم.
وی افزود: این مبنا در بحث خطاشناسی، بسیاری از قضاياي معرفت‌شناختي ما را متحول مي‌كند و نگاه به مسئلة شناخت معرفت را از اين بُعد و زاويه در افق ديگري قرار مي‌دهد.
این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با عنوان اینکه نوآوری دوم علامه در بحث معرفت‌شناسي، مبناگرفتن علم حضوري است، گفت: در بحث نقطه آغاز پيدايش كثرت، دو مبنای حسّيون و عقليون، مطرح بود که علامة طباطبايي ادعای سومی مطرح کرده و نقطه آغاز را علم حضوري می‌دانند.
وی در خصوص دومین تحول مبنایی علامه طباطبایی در فلسفه صدرایی، گفت: این تحول که جايگاه عظيم دانش فلسفه در تمام علوم را نشان مي‌دهد، بحث ادراكات اعتباري است، یعنی جداسازی حقايق از اعتباريات که واقعا بزرگ‌ترين خدمت به عرصه علوم اسلامي و روش‌شناسي در تحقيق است.
وی افزود: اگر اين تحول دقیق‌تر دنبال شود، اصول و فقه ما كاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کتاب‌های بزرگی مثل كفايه، حذف می‌شود، بنابراین بايد اصول فقهي بنويسيم که بر اساس علم اعتباري باشد و معنی علم حقیقی و اعتباری برای طلاب درس خارج کاملا روشن شود.
 


كد خبر: 36200  |  تاریخ درج خبر: 1398/09/06  |  کد خبرنگار: 3752
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا