ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

آزمون ابراهیم



عید قربان، روز بزرگ آزمون بندگی و یکتاپرستی و شکست بزرگِ شیطان، روز ایثار و از خود گذشتگی، روز نجابت، وقار و ایثار اسماعیل و پیروزی ابراهیم در آزمون بزرگ الهی است.

 عید قربان، روز بزرگ آزمون بندگی و یکتاپرستی و شکست بزرگِ شیطان، روز ایثار و از خود گذشتگی، روز نجابت، وقار و ایثار اسماعیل و پیروزی ابراهیم در آزمون بزرگ الهی است که رمی در جمرات و غلبه بر شیطان بزرگ و همه شیاطین درون و صلابت و مقاومت رخ داد. روزی که انسان در برابر معشوق، هیچ بودن همه چیز را می پذیرد، خود و همه چیز را فدای او می کند و «تعبّد» را که نتیجه عرفان، شهود و دیدن یار است، به معرض دید می گذارد. روزی که باید به گونه ای عمل کنیم و به نوعی از آزمایش و امتحان به درآییم که ابراهیم وار و اسماعیل وار عشق و تسلیم را به نمایش بگذاریم و امروز همه ما باید خاطره عشق و ایثار را تجدید کنیم.

عید قربان یادآور حماسه ای بزرگ و عید مسلمانان می باشد و یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت مؤکد نیز می باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند. قربانی این روز همان نمونه بارز از تسلیم و رضا در برابر معبود است که به همگان نشان می دهد برای رسیدن و قرب همیشگی و جاودانه های زندگی باید از رمز تسلیم و عشق بهره برد و اسماعیل وار تسلیم رسولی شد که راهش بندگی است و بس.

آداب و اعمال روز عید قربان
عید قربان دارای احکامی است:

1- روزه عید قربان و عید فطر حرام است.

2- اعتکاف در عید قربان و عید فطر باطل است؛ زیرا شرط صحیح بودن اعتکاف، روزه است.

3- حاجی باید شب عید قربان از طلوع فجر تا طلوع خورشید در مشعرالحرام بماند و در روز عید قربان وارد منا گردیده، رمی جمره عقبه و ذبح نموده و سپس سر بتراشد یا تقصیر کند.

4- احیای شب عید قربان برای کسی که در مشعرالحرام باشد، مستحب است.

5- زیارت امام حسین علیه السلام در عید قربان مستحب است.

6- کسی که در منا نیست، مستحب است قربانی کند و به آن «اضحیه» گفته می شود و لازم نیست شرایط قربانی در حج را داشته باشد.

7- نماز عید قربان و عید فطر در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مستحب است و به نوبه خود دارای نکاتی است: الف) قضا ندارد. ب) به جماعت یا فرادا خوانده می شود. ج) چنان چه به جماعت خوانده شود، دارای دو خطبه است که بعد از نماز ایراد می گردد. د) دارای قنوت های نه گانه است و هر دعایی در آن ها خوانده شود کافی است، گرچه بهتر است از دعاهایی که در کتب دعا نقل شده، استفاده گردد. ه) اذان و اقامه ندارد، ولی برای اعلام، چند مرتبه «الصلوة» گفته شود.

روابط عمومی حوزه علمیه خراسان

 


كد خبر: 35140  |  تاریخ درج خبر: 98/05/20  |  کد خبرنگار: 3884
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا