امروز: چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله إيّاكُم وفُضولَ الطَّعامِ ؛ فَإِنَّهُ يَسِمُ القَلبَ بِالقَسوَةِ ، ويُبطِئُ بِالجَوارِحِ عَنِ الطّاعَةِ ، ويُصِمُّ الهِمَمَ عَن سَماعِ المَوعِظَةِ .    از زياد خوردن بپرهيزيد ؛ زيرا زياد خوردن ، نشان قساوت را بر دل مى نهد ، اندام ها را در اطاعت و عبادت ، كُند مى كند ، و گوش دل را از نيوشيدن پند ، كَر مى سازد .    عدّة الداعي : ص 294
گفت‌وگو با آیت‌الله رضازاده، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان؛

اهمیت حفظ وحدت در فعالیت‌های تبلیغی


آیت‌الله رضازاده تأکید کرد: برائتی که ما می‌گوییم، اهل‌سنت نیز قبول دارند و همه قبول دارند که ظلم خوب نیست و قرآن نیز می‌گوید برائت از شخص ظالم لازم است و همه دنیا بر برائت از ظالم تأکید دارند، بنابراین برائت از ظالم نباید باعث اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، معاون تبلیغ این حوزه با آیت‌الله رجبعلی رضازاده از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان دیدار کرد. این دیدار و گفت‌وگو با توجه به اهمیت تبلیغ دین و وظیفه ذاتی حوزه علمیه در این زمینه، صورت گرفت که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

  • نکته اول در تبلیغ، شناخت سطح مخاطبان است

- مبلغی که وارد عرصه کار تبلیغی می‌شود به چه مهارت‌ها و دانش‌هایی نیاز دارد تا به او اجازه تبلیغ داده شود؟
در تبلیغ مثل تدریس باید انسان نگاهی به مخاطب داشته باشد که در چه سطحی از معلومات است و با توجه به شناخت مخاطب باید مهارت‌های لازم کسب شود. البته همه مبلغان لازم نیست همه مهارت‌ها را کسب کنند و هر مبلغ باید با توجه به سطح معلومات قشر خاصی از مخاطبان تربیت شود. همچنین شناخت تعداد مخاطبان اقشار مختلف دبستانی، دبیرستانی یا دانشگاهی، تلفیقی شیعه و سنی و... در نقاط مختلف کشور بسیار مهم است.

  • نیاز مبلغان به بنیه علمی

- مبلغ در برخورد با مخاطب عمومی یا تخصصی چقدر به مباحث فقهی و اصولی نیاز دارد؟
هرچقدر سرمایه و بنیه علمی مبلغ بیشتر باشد بهتر خواهد بود. الان در کشور ایران هم در شهر و هم در روستا تحصیل‌کرده‌های زیادی داریم و مبلغ باید درس‌های حوزه را خوب خوانده باشد، اطلاعات مذهبی او قوی باشد تا بتواند برای این مستمعان حرفی داشته باشد والا اگر سطح معلومات و بنیه علمی او کم باشد ممکن است در اشکالاتی که مخاطب مطرح می‌کند درمانده و نتواند حرف بزند.
- در کفایه چه ویژگی هست که طلبه باید به آن برسد؟
منظور از کفایه همان کتاب کفایه نیست بلکه بنیه علمی طلبه باید تقویت شود و در ادبیات و فقه و اصول باید خوب باشد و با خواندن کفایه نیز اصول فقه او تقویت شود. کفایه مثال است وگرنه کفایه موضوعیتی ندارد و اگر کفایه نباشد باید به رسائل اکتفا کرد و اکتفا کردن به همان نیز امروز شایسته نیست.
مرحوم آقای میلانی می‌فرمودند: هیچ علمی بی‌نیاز از علم اصول نیست. خواندن کفایه موجب تقویت فکری می‌شود و طلبه از عهده هر اشکالی نیز برمی‌آید و از کفایه مهم‌تر، اصول است چون آخرین کتاب کفایه است. کفایه کتاب مهم و مشکلی است و لذا خیلی مهم است.

  • ضرورت ایجاد رشته تخصصی تبلیغ

- ضرورت ایجاد رشته تخصصی تبلیغ را چه اندازه می‌دانید؟
در امر تبلیغ مهارت‌های لازم مورد نیاز بسیار مهم است و اگر مبلغ ضعف بنیه علمی داشته باشد از عهده تبلیغ بر نمی‌آید و باید مطابق با مخاطب، اطلاعات وسیع و قوی داشته باشد تا جایی که سید قطب که مفسر روشنفکری است، می‌گوید: در هر رشته‌ای مطفف و کم‌فروش داریم. یعنی در هر رشته باید نگاه به مستمع داشت و کم‌فروشی نکرد.
روحانی باید این‌طور باشد، یعنی در درس و در تبلیغ و در برخوردهای اجتماعی نباید کم‌فروش باشد. آیت‌الله میلانی پسری به نام مقدس‌زاده داشت و ایشان منبری رفته و گفته بود هر وقت پدرم را می‌بینم رویای صادقه است. یک‌بار روی منبر روایتی از بحار نقل کردم و گفتم مجلسی این‌طور معنا کرده و اگر این‌طور معنا می‌کرد بهتر بود که همان شب پدرم به خوابم آمد و گفت: تو چطور خود را در برابر مجلسی قرار دادی؟ روزی دیگر در تهران منبری داشتم، اما دیدم وقت کم است. شب پدرم را خواب دیدم و گفت: چرا بدون مطالعه رفتی و وقت این مستمع را گرفتی؟
- یکی از حیطه‌ها برای مبلغین، حضور در خارج کشور است، این مبلغین باید چه عملکردی داشته باشند؟
از حیث برخورد با مخاطب، بهترین سیره، سیره ائمه و به‌خصوص امام رضا(ع) است که می‌گویند سیره حضرت طوری بوده که حتی با حضور یک نفر، به احترام او تکیه به متکا نمی‌کردند. راوی می‌گوید: اگر کسی خیال کند از علی‌بن موسی‌الرضا(ع) فردی بهتر در برخورد با مردم پیدا می‌کند اصلاً قبول نکنید. زیرا ایشان مجسمه آداب بودند و با توجه به موقعیتشان که اکثر مردمان آن زمان سنی بودند و غیر از مسلمانان، کافر نیز بودند و امام در کشور اسلامی ولیعهد بودند و همه مراجعه می‌کردند، حضرت با این مخاطبین طوری برخورد می‌کردند که ما نیز باید همین‌طور برخورد کنیم که چنین برخوردی با مخاطب اثر بیشتری از تبلیغ دارد.
- توان تبلیغ مبلغین خراسانی نسبت به گذشته چگونه است؟
سطح معلومات مبلغین فعلی بیش‌تر از مبلغین گذشته است، اما مردم قبلا بیشتر به مبلغین معتقد بودند. اصل این است که مبلغ باید برای عمر مخاطب خودش احساس مسئولیت کند و خودش را در برابر چند ساعتی که مخاطب را در اختیار دارد مسئول بداند که اگر مسئول بداند و احساس مسئولیت کند خیلی از مسائل حل می‌شود.

  • اهمیت حفظ وحدت در کارهای تبلیغی

- بفرمایید از چه مقطعی وارد بحث‌های تبلیغی شدید و کار تبلیغ را ادامه می‌دهید؟
در همان محله خودمان در تربت‌حیدریه برای مردمی که بی‌سواد بودند منبر می‌رفتم و بالاخره منبرهایی که می‌رفتیم چاپ شد. در هر جا که منبر رفتم، نه از شیعه و نه از سنی از صحبت‌های من مکدر نشدند و تشویق‌های بسیاری از علمای اهل‌سنت در آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان دریافت کردم و علمای سنی نیز نگران نبودند. ضمنا گفته شد که برخی از اهل‌سنت با شنیدن حرف‌های شما شیعه شده‌اند.
کوچک‌ترین ایرادی تاکنون نه از دانشگاهی‌های اهل سنت و نه عوام به حرف‌های بنده نشده و به هر شهری که می‌رفتم علمای اهل‌سنت به دیدار من می‌آمدند و دوستی‌ام با علمای اهل‌سنت بسیار بود که باعث استحکام شیعه نیز می‌شد. حرف‌های من هیچ‌کدام موضع تندی ندارد و اگر حرفی نیز می‌زنم از باب دلسوزی است.
- محتوای منبر را چگونه آماده می‌کنید و روی منبر چگونه اقدام می‌کنید؟
هر جا منبر می‌رفتم معمولاً اعتقادات شیعه را بیان می‌کردم و نیز به مستمع نگاه می‌کردم و اگر نقطه قوتی بود آن را بیان می‌کردم و اگر اشاره‌ای داشتم به نقطه‌ضعفشان، تذکر می‌دادم، سپس مطالبی بیان می‌شد. همچنین برنامه همیشگی ما بود که یک ربع اول پاسخ به سؤالات شب گذشته بود و می‌گفتم اگر کسی سؤالی دارد بنویسد تا شب بعد جواب بدهم، البته برخی مستمعین می‌گفتند همین‌جا باید جواب بدهی.
در مقام غیر منبر در دانشگاه رضوی نیز روزی دو خانم آمدند گفتند می‌خواهیم برای فرزندمان تسویه‌حساب کنیم. زنگ زدم اما حسابدار نبود و به آن‌ها گفتم که فردا بیایید. فردا که آمدند گفتند: ما لذت بردیم و دیدیم شما برای کسی که نامه آورد هم بلند شدید و برایش نامه امضا کردید. بعد از مدتی در خیابان پاسداران دیدم خانمی مانتویی جلو آمد و گفت: من همان خانمی هستم که دانشگاه رضوی آمدم، برخوردتان خاطره‌ای شد که من هرگز فراموش نخواهم کرد.
انسان از این برخورد با مراجعین لذت می‌برد و ائمه ما که موفق بودند همین‌طور بودند و مبلغ باید همین‌طور برخورد کند. طلبه یا مسئولیت قبول نکند و یا اگر قبول می‌کند طلبه‌وار برخورد کند چون در غیر این صورت به همه بدبین می‌شود. اگر نمی‌تواند طلبگی برخورد کند اصلاً نباید قبول کند چون برخورد، باید طلبگی باشد که این هم به نفع دنیا و هم به نفع آخرت است.
- آیا سعی داشتید در تبلیغ کسی را شیعه کنید؟
من خودم به این عنوان به دنبال این نبودم که کسی را شیعه کنم و فکرم همین بوده که شیعه را معرفی می‌کردم و خودبه‌خود طبیعی بوده که هر جا می‌رفتم چون شهرهای تلفیقی بود، پیشنهادم این بود که چرا شما اهل‌سنت مجالستان در شهر خودتان است؟ و پیشنهاد می‌کردم شیعه و سنی در جلسات مختلف بیایند و مطالب گفته شود و از مذاهب خود بگویند و بشنوند و اعتقادات شیعه و اهل‌سنت را بیان کنند و این موجب تفرقه نیست.
- اهمیت این موضوع در دنیای کنونی چقدر است؟
اهم مطالب برای تبلیغ همین است که به‌عنوان شیعه اثنی‌عشری فقط شیعه را معرفی کنیم و در ضمن معرفی شیعه مشخص می‌شود که بهتان‌های وهابی‌ها به شیعه دروغ است. بنابراین می‌خواهیم شیعه را معرفی کنیم و درگیر با کسی نیستیم و ضمن معرفی شیعه طبیعی است اشکالات نیز برطرف می‌شود.
- وحدتی که حضرت امام پایه‌گذار آن بودند چه کمکی می‌تواند بکند؟
الآن کشورهای غربی می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیفتد و باید همه هفته‌های ما هفته وحدت باشد چون بقای شیعه و اسلام درگرو وحدت بین مسلمانان است.
برائتی که ما می‌گوییم، اهل‌سنت نیز قبول دارند و همه قبول دارند که ظالم انسان خوبی نیست و ظلم نیز کار خوبی نیست و قرآن نیز می‌گوید برائت از شخص ظالم لازم است و همه دنیا بر برائت از ظالم تأکید دارند، بنابراین باید طوری باشد که برائت از ظالم باعث اختلاف و تفرقه بین مسلمانان نشود.

  • تبلیغ و انقلاب اسلامی

- نقش انقلاب در ترویج مکتب در دنیا چه بوده است؟
هدف انقلاب، ایجاد وحدت بین مسلمانان بوده و قدم‌های اول نیز در همین راستا بوده است. الآن نیز که از سیدحسن نصرالله و غزه حمایت می‌کند، معلوم می‌شود نظام جمهوری اسلامی واقعاً می‌خواهد اتحاد بین مسلمانان باشد و کمک ایران به اهل‌سنت بیش‌تر از کشورهای سنی خواهد بود. هدف جمهوری اسلامی ایجاد وحدت بین مسلمانان است و تا حدی موفق بوده‌اند چون خیلی سرمایه‌گذاری کرده که اگر این نبود شاید بین مسلمانان اختلاف بدی می‌افتاد اما مبلغین شیعه در مسیر وحدت حرکت می‌کنند.

  • باید از بزرگان تبلیغ الگوبرداری کرد

- چگونه می‌توان از روش تبلیغی بزرگان الگوبرداری کرد؟
مرحوم آیت‌الله میلانی می‌فرمودند که حرام است اگر کسی اسم من را بیاورد و حق ندارد کسی از من تبلیغ کند. برای مردم تقلید از همان مرجع تقلیدشان لازم است، دخالت در امور تقلید مردم نکنید، دخالت در تغییر مرجع تقلید نکنید، قداست روحانیت را نشکنید و اگر کسی اسم من را ببرد حرام است و راضی نیستم.
در آن زمان مؤسسه تربیت مبلغ زبان درس‌هایی داشت که در مدرسه امام صادق(ع) نبود و برنامه آقای میلانی این بود که گروه‌هایی به‌عنوان مبلغ و گروه‌هایی به‌عنوان ادامه‌دهنده تفسیر فعالیت می‌کردند، یعنی کفایه که تمام می‌شد به دو گروه تقسیم شده و وارد درس خارج می‌شدند.
- چند نفر از بزرگان در عرصه تبلیغ را معرفی بفرمایید.
الان چند نفر از آقایان که منبرهایی خوبی دارند در تلویزیون فعالیت می‌کنند. در زمان ما نیز مرحوم راشد و مرحوم آقای فلسفی بودند که خیلی جاذبه داشتند و همه پای منبر ایشان می‌نشستند. همچنین در خراسان آقا شیخ علی‌اکبر تربتی بود که منبر خوبی داشت و آقای محدث زاده پسر شیخ عباس قمی و عزیزان دیگر. 


كد خبر: 34868  |  تاریخ درج خبر: 98/04/19  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
footer slimi
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا