نسخه آزمایشی  

نظرات آیت الله خویی(ره) در بحث قصاص، بررسی شد



پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان « بررسی تطبیقی نظرات آیت الله خویی(ره) با قانون مجازات اسلامی در بحث قصاص» دفاع شد.

 به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، جلسه دفاع پایان نامه سلیمان رباطی، طلبه سطح سه این حوزه با موضوع « بررسی تطبیقی نظرات آیت الله خویی(ره) با قانون مجازات اسلامی در بحث قصاص» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر گرایلی در مقام استاد داور برگزار شد.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه فلسفه تشریع احکام اسلام به طور عام و احکام کیفری آن به طور خاص، برپایی عدالت و هدایت بشری به زندگی و ایجاد بستر مناسب برای حرکت تکاملی انسان و برداشتن عوامل فراهم و تهدیدکننده ی حیات انسانی است، گفت: قصاص در اسلام، حد اعتدال رویکردهای افراطی و تفریطی یهودی و مسیحی و اعراب پیش از اسلام است و فلسفه تشریع آن دفاع از کل حیات انسانی، برپایی عدالت و نظم و امنیت اجتماعی، التیام روحی اولیای دم و در یک کلام، قصاص روزنه ای می باشد به سوی حیات که ضرورت پذیرش آن بر اساس اصل عقلی و نقلی حذف عوامل نابودکننده حیات انسانی، توجیه پذیر است.
وی افزود: قصاص قانونی است که اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش از اعتبار قانونی و تأثیر اصلاحی آن نمی کاهد؛ زیرا قصاص از قوانین اسلامی هماهنگ با فطرت و همواره ثابت است.
رباطی با اشاره به اینکه اوضاع آشفته ی جوامع مبتلا به مجرمان و قاتلان حرفه ای بهترین گواه بر این مدعا است که تدابیر بشری جایگزین، نظیر زندان هرگز نمیتواند نقش ترمیم قصاص را ایفا کند، گفت: یکی از شیوه های رایج و سنتی مجازات قصاص، مقابله به مثل است که با رعایت شرایط و ضوابط مخصوص در جنایات علیه تمامیت جسمانی به کار گرفته می شود.
وی ادامه داد: در فقه اسلامی برای احقاق حق قربانی و متهم در جرائم که موجب قصاص است شرایطی برای اجرای مجازات در نظر گرفته شده که در کلیت این شرایط، بین فقهای اسلام اتفاق نظر وجود دارد که ازجمله این شرایط، مکلف بودن قاتل، تساوی در دین، نبود رابطه ابویت و محقون الدم بودن را میتوان نام برد.
طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با بیان اینکهدر این تحقیق سعی بر آن شده که فتاوای آیت الله خویی(ره) در باب قصاص از کتاب مبانی تکمله المنهاج که بزرگترین منبع استنادی این تحقیق به شمار می رود را با کتاب قصاص قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 که مانند سایر ابواب مباحث جزایی برگرفته از فقه آل محمد(ص) است، به صورت تطبیقی موردبررسی قرار گیرد، ابرازکرد: تلاش شده است تا ضمن بیان بارزترین مصادیق اختلافی در مبحث قصاص، اقوال و ادله این موارد بررسی و تبیین شود و تطابق نظر قانون مجازات نیز با نظر فقها مورد بررسی قرار گیرد.
رباطی موارد اختلافی بازشناسی شده در این پژوهش را اکراه بالغ به قتل، اذن در قتل توسط مقتول، تداخل دیه عضو در دیه نفس، قتل کودک توسط بالغ، قتل در فراش، تعارض اثبات قتل عمد، وراث حق قصاص، قصاص در دست معیب، قصاص در دندان رویده شده و پیوند عضو قصاص شده برشمرد، و آنها را زمینه ای برای فهم متفاوت از ادله شرعی، تفاوت مبنایی و اجتهادی آیت الله خوبی(ره) دانست و در پایان گفت: محقق خویی دو مبنای اجماع منقول و شهرت فتوایی را که جبران ضعف سند نمی دانند، را قبول ندارند، لذا در این پایان نامه اقوال فقها همراه منابع و ادله آنها بیان شده است تا اینکه بتوانیم ادله هرکدام را در این مجموعه آورده باشیم، درحالیکه در قانون مجازات اسلامی به نظرات این مجتهد گرانقدر تمسک نشده است.
گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت حجت الاسلام و المسلمين رضا دانشورثانی در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمين عبدالرضا اصغری در مقام استاد مشاور، بهره برده است.
 

كد خبر: 34860  |  تاریخ درج خبر: 98/04/17  |  کد خبرنگار: 201017
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا