ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دعای روز بیست و دوم ماه رمضان + شرح



«اللهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ ابْوابَ فَضْلِکَ، وَانْزِلْ عَلَىَّ فیهِ‏ بَرَکاتِکَ، وَوَفِّقْنى‏ فیهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِکَ، وَاسْکِنّى‏ فیهِ بُحْبُوحاتِ‏ جَنَّاتِکَ، یا مُجیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّینَ؛

 «اللهُمَّ افْتَحْ لى فيهِ ابْوابَ فَضْلِكَ، وَانْزِلْ عَلَىَّ فيهِ‏ بَرَكاتِكَ، وَوَفِّقْنى‏ فيهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِكَ، وَاسْكِنّى‏ فيهِ بُحْبُوحاتِ‏ جَنَّاتِكَ، يا مُجيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّينَ؛ خدايا در اين ماه درهاى لطف و كرمت را به رويم بگشا، و بركاتت را بر من نازل كن، و بر اسباب خشنوديت موفّقم بدار، و در ميان بهشتت ساكنم كن اى اجابت كننده درخواست درماندگان»[1]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر و شرح این دعا اینگونه بیان می کنند:

تبیین گسترۀ رحمت الهی؛ مفهوم شناسی «ابواب الهی» و بازشناسی رفتار کریمانه خداوند با بندگان به ویژه در ماه مبارک رمضان، از جمله مهمترین نکاتی است که در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.

 

رمضان؛ ماه گشایش دروازه های رحمت

«مفتاح» و كليد همه درهاى بسته در دست قدرت خداست.[2] لذا تعبير به‏ « افْتَحْ » اشاره به وجود خزائن رحمت الهى در ماه رمضان است؛ اين خزائن به محض گشوده شدن، بر خلايق جارى مى‏شوند، و نياز به چيز ديگرى نيست، و هيچ كس مانع از آن نتواند شد.[3]،[4]

 

معنی «ابواب»

مسلّم است كه هر كس بخواهد وارد خانه‏اى شود بايد از در وارد گردد،[5] و گشايش‏ درب نیز تنها با «كليدهاى رمز» ممكن است.[6]

به عنوان نمونه ایمان، باز كننده درب‏ نيكى و احسان، دور كننده شيطان و موجب خشنودى خدا است .‏[7]

هم چنین زبان يك عضو كليدى است براى اصلاح ذات البين، نصيحت خلق، امر به معروف و نهى از منكر.[8]

و یا تقواى الهى كليد گشايش هر درى‏ است و ذخيره رستاخيز و سبب‏[9]آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت![10]،[11].

نابغه و انديشمند آن كسى است كه بتواند بر يكى از كليدهاى رمز سعادت و کمال، دست يابد.[12]

 

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!

خداوند هنگامى كه فرد تصميم بر گناه مى‏گيرد تا عمل نكرده چيزى بر او نمى‏نويسد و بعد از عمل تنها يك گناه ثبت می­كند؛[13] اين نهايت لطف و فضل‏ الهى بر انسان است كه نيت گناه را بر او مى‏بخشد، و فعل گناه را بر طبق موازين عدالت جزا مى‏دهد، ولى در مسير اطاعت هر نيتى حسنه‏ است، و هر كار نيكى را بر طبق تفضل پاداش مى‏دهد، نه بر ميزان عدل‏، و اين تشويقى است براى انجام اعمال نيك.[14]

 

شب قدر؛ شب نزول برکات الهی

ماه رمضان ماه نزول برکات الهی ‏ است؛ که از همه مهمتر نزول‏ قرآن مجيد«اين مائده بزرگ آسمانى» در شب قدر است.[15]

اكنون بايد فكر كرد كه وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏كنند چه لذت و لطف و بركتى دارد؟! وقتى ابراهيم( ع) را در آتش نمرودى افكندند فرشتگان آمدند و بر او سلام كردند، و آتش بر او گلستان شد، آيا آتش دوزخ به بركت‏ سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر«برد» و«سلام» نمى‏شود؟[16]

 

رضایت خالق یا مخلوق؟!

در بسيارى از موارد رضاى خلق و خالق در مقابل هم قرار مى‏گيرند؛ اگر رضاى خالق را طلب كنيم از رضاى خلق جدا مى‏شويم و اگر رضاى خلق را طلب كنيم از رضاى خالق جدا مى‏شويم، در اين جا[17] انسان باتقوا رضايت خدا را بر همه مقدّم مى‏دارد، مردم هم بايد به دنبال آن راضى شوند؛ اگر راضى شدند چه بهتر وگرنه خودشان مى‏دانند. اگر ما به اين مرحله رسيديم مرحله عالى تقواست.[18]

 

میانه بهشت جایگاه چه کسانی است؟

از روايات اسلامى به خوبى استفاده مى‏شود كه میانۀ بهشت، «جنات الفردوس» را شامل می گردد؛ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در روایتی فرمود: «... فَانَّهُ وَسَطُ الجنَّةُ وَ اعْلى الجنَّةِ...؛ هنگامى كه از خداوند متعال‏ تقاضا مى‏كنيد، فردوس را تقاضا كنيد كه وسط بهشت‏، و قسمت اعلى و برتر آن است و بر فراز آن عرش خداست و از فردوس نهرهاى بهشتى سرچشمه مى‏گيرد»!.[19]،[20]

بنابر کلام وحی ، میانۀ بهشت جایگاه کسانی است که «ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند جنات فردوس وسيله پذيرائى از آنان خواهد بود»[21]،[22]

 

سخن آخر: (اجابت دعای مضطر)

در آن هنگام كه تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته مى‏شود و از هر نظر درمانده و مضطر مى‏گردد، تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات را بگشايد و نور اميد در دل ها بیفکند؛ ذات پاك اوست و نه غير او.[23]

 

پی نوشت:

[1] كليات مفاتيح نوين، ص: 816.

[2] همان؛ ص 272.

[3]سورۀ فاطر؛ آيه 2؛ تفسیر نمونه؛ ج 18؛ ص 189.

[4] لغات در تفسير نمونه ؛ ص657.

[5] آيات ولايت در قرآن ؛ ص460.

[6] خدا را چگونه بشناسيم ؛ ص13.

[7] ترجمه گويا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه ؛ متن‏وترجمه(ج‏1) ؛ ص61.

[8] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج‏1 ؛ ص94.

[9] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص93.

[10] نهج البلاغه، خطبه 230.

[11] اخلاق در قرآن، ج‏1، ص: 94.

[12] خدا را چگونه بشناسيم ؛ ص13.

[13] اصول كافى؛ ج ؛2؛ ح 1 و 2.

[14] تفسير نمونه، ج‏26، ص: 229.

[15] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص8.

[16] همان ؛ ج‏27 ؛ ص186.

[17] مشكات هدايت ؛ ص123

[18] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص190.

[19] روح‏المعانى؛ ج 16؛ ص 47.

[20] پيام قرآن، ج‏6، ص 268.

[21] سورۀ کهف؛ آیۀ107.

[22] پيام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص267.

[23] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج‏3 ؛ ص431.

 


كد خبر: 34579  |  تاریخ درج خبر: 98/03/07  |  کد خبرنگار: 28038
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا