امروز: چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله إيّاكُم وفُضولَ الطَّعامِ ؛ فَإِنَّهُ يَسِمُ القَلبَ بِالقَسوَةِ ، ويُبطِئُ بِالجَوارِحِ عَنِ الطّاعَةِ ، ويُصِمُّ الهِمَمَ عَن سَماعِ المَوعِظَةِ .    از زياد خوردن بپرهيزيد ؛ زيرا زياد خوردن ، نشان قساوت را بر دل مى نهد ، اندام ها را در اطاعت و عبادت ، كُند مى كند ، و گوش دل را از نيوشيدن پند ، كَر مى سازد .    عدّة الداعي : ص 294

دور دوم سلسله جلسات رجال پژوهی برگزار شد


دوره دوم از سلسله جلسات رجال پژوهی با هدف تربیت پژوهشگر در علم رجال به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومي حوزه علميه خراسان، دوره دوم از سلسله نشست های رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با هدف تربیت پژوهشگر در علم رجال به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مردادماه 1397 در محل مدرسه آیت الله خویی (ره) برگزار گردید.
در این نشست آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به بیان توثیقات کلی در علم رجال پرداخت و گفت: نحوه توثیق روات شامل توثیق خاص که درباره فرد معینی صادر شده باشد و توثیق عام که درباره فرد مذکوری وارد نشده، بلکه گروه یا جمعی از راویان را که ویژگی مشترکی دارند، در بر می گیرد.
این استاد حوزه علمیه در مثالی به توثیق های اصحاب اجماع، مشایخ ابن ابی عمیر، صفوان و بزنطی، مشایخ نجاشی، ما وقع فی اسناد کامل الزیارات، ما وقع فی اسناد تفسیر علی بن ابراهیم، ما وقع فی اسناد کتاب المزار مشهدی، مشایخ و هر که احمدبن محمدبن عیسی از وی نقل کرده است و مستثنیات نوادر الحکمه اشاره کرد که از جمله توثیقات عام هستند و هرکدام حدود و علل، موافقان و مخالفانی دارد.
آیت الله مروارید افزود: علاوه بر توثیقات عام، اماراتی بر وثاقت نیز مانند وکالت از ائمه معصومین (علیهم السلام)، مشایخ الاجازات ، روایت از معصوم (علیهم السلام) و غیره، وجود دارد.
سپس ایشان به بررسی توثیق اصحاب اجماع پرداخت و اظهار داشت: در کتاب اختیار معرفه الرجال، درباره ۱۸ تن در قالب ۳ گروه ۶ نفره از اصحاب ائمه اطهار (علیهم السلام) ادعای اجماع بر وثاقت شان شده است که در وصف طبقه اول آمده که اینان در قول شان صادق اند و درباره دسته دوم و سوم چنین وارد شده که آنچه از آنها نقل می شود یا از کسی نقل می کنند، تصحیح شده است.
استاد  درس خارج حوزه علمیه خراسان در بخش پایانی به احتمالات مختلف قابل برداشت از متن این اجماع پرداخت و بیان کرد: چهار احتمال درباره وصفی که در شان دسته دوم و سوم آمده می توان بیان کرد که احتمال نخست توسط مرحوم وحید بهبهانی در کتاب فوائد پذیرفته شده و مراد از متعلق تصحیح، تصحیح متن روایت بیان شده است.
بنابراین احتمال، هرچه یکی از این اصحاب از امام معصوم، با واسطه و یا بی واسطه نقل کند، متن، تصحیح می شود و تصحیح به معنای صحیح قدمائی یعنی ثابت می باشد که البته از این گونه برداشت از اجماع، توثیق عام برگرفته نمی شود و صرفا متن روایت، مانند روایتی که ضعیف باشد و ضعف متن آن با عمل اصحاب جبران شود، تایید می گردد.


كد خبر: 28231  |  تاریخ درج خبر: 97/06/10  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
footer slimi
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا