امروز: پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

برگزاری سلسله نشست های رجال پژوهی


سلسله نشست‌های عمومی رجال پژوهی در قالب دوره تربیت پژوهشگر علم رجال به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی (ره) و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال برگزاری می باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، سلسله نشست‌های عمومی رجال پژوهی در قالب دوره تربیت پژوهشگر علم رجال به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی (ره) و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال برگزاری می باشد.

حجت الاسلام محمدکاظم رحمان ستایش در روز سوم این نشست ها که در قالب 2 جلسه برگزار گردید، ابراز کرد: مبنا در حجیت بخشی به خبر واحد، سیره عقلا است و بنای عقلا در پذیرش خبر واحد لزوما یکسان نیست بلکه در میان اخبار مورد قبول عقلا نیز تفاوت وجود دارد.
ایشان در ادامه بیان کرد: بررسی سلسله راویان خبر و وثاقت آنان تنها یکی از راه های رسیدن به اطمینان و وثوق به خبر می باشد و بررسی مصادر، تاریخ و زمینه صدور حدیث و... نیز از عوامل تعیین کننده در اعتبار خبر خواهد بود.
نویسنده کتاب «آشنایی با کتب رجالی شیعه»، روش سنجش اعتبار حدیث را به دو دسته وثاقت سندی و وثاقت صدوری تقسیم کرد و گفت: دسته اول یعنی سندی ها، مانند حضرت آیت الله خوئی(ره) در میان معاصرین، تمام اعتبار روایت را مرهون راویان آن می دانند و دسته دوم که صدوری نامیده می شوند، علاوه بر بررسی راویان حدیث، تاریخ و جغرافیای فرهنگی، زمینه صدور، تعدد روایت و مبنای عمل اصحاب بودن یا نبودن و... را نیز مورد بررسی قرار می دهند؛ حضرت آیت الله بروجردی(ره) و شاگردان ایشان نمونه های بارز از این دسته می باشند.
حجت الاسلام  رحمان ستايش  در جمع بندی مطالب خویش اظهار کرد: منطق بزرگواران وثوق سندی مانند حضرت آیت الله خوئی (ره) منطق حجت و لاحجت بوده و در صورت صحیح نبودن سند روایت، آن را بی اعتبار می دانند، در حالی که در نگاه وثوق صدوری، رابطه صحیح بودن سند و حجت بودن آن، عموم و خصوص من وجه است و گاهی سند مانند روایات شاذ، صحیح است ولی حجت نیست.
وی اضافه کرد: گاهی سند ضعیف است ولی با مجموع قرائنی که روایت محفوف به آنان وجود دارد، ، حجیت می یابدکه مثال آن، عمل صحابه یا فتوای فقهای عظام امامیه و... می باشد.
حجت الاسلام رحمان ستایش در خاتمه اظهار کرد: همان طور که در فقه فتوایی «مذاق شریعت» داریم ، در تتبع و تطبیق صدوری نیز تا حدودی چنین است، یعنی باید گاهی با بررسی سند، گاهی با تطبیق بر اصول کلامی و فقهی، بعضی وقت ها با قرائن تاریخی و فرهنگی و برخی دیگر از وقت ها، با اقبال یا ادبار قدما و... در باب حجیت و اعتبار روایات نظر داد.
گفتنی است، سلسله نشست های رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با هدف تربیت پژوهشگر در عرصه علم رجال تا 16مرداد 97 هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در محل مدرسه آیت الله العظمی خوئی(ره) برگزار می گردد.
در این دوره آیت الله شیخ مهدی مروارید، از اساتید دروس خارج و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و حجت الاسلام دکتر رحمان ستایش، استاد حوزه و دانشگاه، به طرح اندیشه های خویش در بحث رجال می پردازند.
همچنین، از تقریرات و مقالات برتر که در پایان دوره تنظیم و ارائه گردد، قدردانی و هدایایی تقدیم خواهد شد.
 


كد خبر: 28051  |  تاریخ درج خبر: 97/05/16  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
footer slimi
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا