امروز: شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

مدیریت و بهره برداری انفال در نظام اقتصادی اسلام بررسی شد


در نهمین نشست از سلسله نشست های اقتصادنا موضوع «مدیریت و بهره برداری انفال در نظام اقتصادی اسلام» مورد بررسی و نقد علمی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی فرد در نهمین نشست از سلسله نشست های اقتصادنا حوزه علميه خراسان  با موضوع «مدیریت و بهره برداری انفال در نظام اقتصادی اسلام» که صبح امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد با بیان این که معنای لغوی انفال در کتب فقهی گذشته و جدید چیزی اضافه تر یا زیادی قید شده است، توضیح داد: این اضافه تر یا زیادی در نسبت با خمس مفهوم پیدا می کند به این معنا که خمس میان امام و سادات تقسیم می شود در حالی که انفال تماماً متعلق به امام است.
وی افزود: انفال در اصطلاح فقهی به غنائم و موهبت های منقول و غیرمنقولی گفته می شود که از جانب خداوند به حاکم اسلامی داده شده است.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم منابع طبیعی را به دو دسته پایان پذیر و پایان ناپذیر قابل تقسیم بندی دانست و گفت: نسبت منطقی انفال با منابع طبیعی، عام و خاص من وجه است و انفال می تواند منابع طبیعی باشد یا نباشد.
حجت الاسلام والمسلمین فراهانی فرد با اشاره به آیه 41 سوره انفال ابراز کرد: در آیات قرآن مصادیق مفهوم انفال ذکر شده است و علما تعاریف فقهی را از طریق این مصادیق بدست آورده اند.
وی با اشاره به تعاریف و نظرات علمای گذشته از جمله صاحب شرایع، صاحب جواهر و امام خمینی(ره) در مورد انفال، اظهار کرد: طبق این تعاریف انفال اموالی عمومی است که انسان در ساخت آن دخالتی نداشته و خمس، زکات و سایر مالیات های اسلامی به آن تعلّق نمی گیرد.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم گفت: طبق نظر امام خمینی(ره) انفال اعم از زمین و غیرزمینی است که صاحب و مالکی نداشته باشد و در اختیار والی است تا آن را در مصالح مسلمین مصرف کند و این در بین دولت ها امری متداول است.
حجت الاسلام والمسلمین فراهانی فرد زمین ها یا به طور کلی اموالی که مالک ندارند، دامنه کوه ها و دره ها و جنگل ها، مراتع، دریاها و رودخانه ها و سواحل آن ها، معادن، میراث افرادی که وارث ندارند، غنائم جنگ هایی که بدون اذن امام انجام شده است و اموال و دارایی های نفیس و اختصاصی پادشاهان را جزو مصادیق انفال برشمرد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا زمین آبادی که خراب می شود از مالکیت مالک خارج می شود؟»، بیان کرد: در این زمینه نظرات زیادی وجود دارد از جمله این که برخی از فقها معتقدند که مالکیتی وجود نداشته که بخواهد باقی بماند یا نماند و تنها حق اولویت وجود داشته است و نظر دیگر این است که اگر به سبب بلایای طبیعی از بین رفته باشد، مالکیت باقی است و اگر کوتاهی شخص علت خرابی باشد، مالکیت لغو می شود.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه توضیحاتی در مورد اراضی صلحی، گفت: در رابطه با مالکیت این زمین ها سه نظریه وجود دارد؛ برخی فقها معتقدند که این اراضی متعلق به امام است و برخی دیگر مسلمانان و گروهی دیگر از فقها کفار را مالک این اراضی می دانند.
وی در بیان سه دلیل ضرورت اجازه امام یا نائب وی برای استفاده از انفال، اظهار کرد: عقل، اجماع و روایات دلالت بر این دارند که برای استفاده از اموالی که انفال به شمار می آیند، اجازه امام یا نائب امام لازم است

 

گفتنی است، سلسله نشست های اقتصادنا حوزه علميه خراسان  با موضوعات راهبردي و مورد نياز  هر هفته در محل مدرسه علمیه سليمانيه  برگزار می شود.

.
 


كد خبر: 20995  |  تاریخ درج خبر: 96/10/21  |  کد خبرنگار: 201020
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا