امروز: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

کارگاه دانش افزایی با محوریت روش شناسی تدریس بدایه الحکمه برگزار شد


کارگاه آموزشی دانش افزایی اساتید علوم عقلی حوزه علمیه خراسان، با موضوع روش شناسی تدریس بدایه الحکمه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، کارگاه آموزشی دانش افزایی اساتید علوم عقلی حوزه علمیه خراسان، با موضوع روش شناسی تدریس بدایه الحکمه به همت معاونت آموزش حوزه علميه خراسان   با همكاري مدرسه علميه عالي نواب و مجمع عالي حكمت اسلامي  در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در این کارگاه به تبیین مرحله سوم کتاب بدایۀ الحکمه یعنی «وجود رابط و مستقل» پرداخت و گفت: مسئله تقسیم وجود به رابط و مستقل از ثمرات بحث اصالت وجود و از مباحث بنیادی حکمت صدرائی است که در محورهای تعریف وجود رابط و تفاوت آن با وجود رابطی، اقسام وجود رابط، اثبات وجود رابط و ثمرات فسلفی مسئله وجود رابط شاخه بندی می شود.
استاد درس خارج حوزه با اشاره به تفاوت وجود رابط با رابطی تصریح کرد: تفاوت وجود رابط که عین ربط است با وجود رابطی، در این است که وجود رابط، تصوراً و تحقیقاً (تصدیقاً) محتاج به غیر است، اما وجود رابطی تنها در مقام تحقق محتاج به غیر است.
وی با تقسیم وجود رابط به وجود رابط عام و وجودهای رابط خاص بیان کرد: وجود رابط عام به این معنا است که تمام ممکنات عالم به هر کیفیتی که باشند در قیاس با وجود خداوند متعال، معلول هستند و معلول هم عین ربط است که بدین سبب همه ممکنات عالم عین الربط به وجود خداوند متعال هستند؛ اما وجودهای رابط خاص وجودهایی هستند که حتی اگر از منظر عام به آن‌ها نظر نکنیم و با صرف نظر از مقایسه با علتشان، همچون نسبت و اضافات بنگریم باز هم وجودشان رابط است.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: تفاوت بین نسبت و اضافه نیز به این است که اضافه نسبت متکرر است در حالیکه در نسبت، ربط را تنها با طرفین می‌سنجیم، ثانیا در نسبت همواره طرفین ربط باهم متحد هستند در حالیکه در اضافه اتحاد نیست.
استاد درس خارج حوزه ادامه داد: با توجه به تقسیم وجود رابط به عام و خاص، براهین اثبات وجود رابط نیز گاهی برهان بر اثبات وجود رابط عام و گاهی خاص است همانطور که علامه طباطبایی در بدایۀ الحکمه وجود رابط را از طریق قضایای حملیه یعنی در نسب و اضافات اثبات می‌کند، اما در اثبات وجود رابط به صورت عام باید کل عالم به نحو وجود رابط اثبات شود.
وی در ادامه با بیان این که برهان اثبات وجود رابط عام از طریق تحلیل «امکان» به دست می‌آید، خاطر نشان کرد: بر اساس اصالت وجود، امکان باید صفت (محمول بالصمیمه) وجود واقع شود یعنی امکان از نوع امکان وجودی است؛ در برابر امکان وجودی نیز وجوب وجودی داریم که به معنای استقلال در وجود است. حال اگر امکان صفت وجود باشد از طرفی حقیقت هر چیزی به وجود آن چیز است و در نتیجه، وجود شیء عین حاجت است و هنگامی که وجودی عین حاجت باشد عین الربط خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه حاکمیت وحدت بر نظام هستی را از مهمترین دستاوردهای نظریه وجود رابط و از مهمترین مسائل نگرشی به جهان هستی دانست و اظهار کرد: هنگامی که همه هستی عین الربط به واجب باشد، هیچ موجودی در عالم خودنمایی نمی کند، بلکه همه موجودات عالم، خدانما خواهند بود چون تنها یک حقیقت است که جلوه های مختلفی دارد.
استاد درس خارج حوزه در پاسخ به این شبهه که اگر تمام موجودات خدانما هستند، تکلیف موجودات شر و خبیث چه می شود، گفت: در این جا باید میان جهان تکوین با جهان تشریع تفاوت قائل شد، به لحاظ نظام وجودی و تکوینی همه موجودات عالم تجلی خداوند هستند، به عنوان نمونه رسول خدا(ص) تجلی خداوند است، ابوجهل نیز تجلی خداوند است و هر دو عین الربط به واجب تعالی هستند و تفاوت پیامبر اسلام(ص) و ابوجهل در نظام تشریعی، اخلاقی و معرفتی است.
 


كد خبر: 18216  |  تاریخ درج خبر: 96/06/20  |  کد خبرنگار: 207368
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا