امروز: شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

دومین کارگاه آموزشی و پژوهشی «فلسفه علم اصول» در مشهد برگزار شد


دومین کارگاه آموزشی و پژوهشی «فلسفه علم اصول» به همّت گروه پژوهشی فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدّنی و مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، در این کارگاه که در سالن جلسات تخصصی دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار گردید، 30 نفر از اساتید و طلاب سطح سه و چهار حوزه علمیه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شرکت کردند.
در این کارگاه استاد علی‌اکبر رشاد به ارائه موضوع «ساحت و ساختار فلسفه علم اصول» پرداخت و گفت: فلسفه اصول متعلق به دسته فلسفه های مضاف علوم است که از دو جهت علوم و امور به دو گروه کلان «مسائل معطوف به خود علم» و «مسائل مربوط به مباحث مربوط به علم» تقسیم بندی می‌شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: فلسفه اصول، دانش مطالعه فرانگر عقلانی اصول فقه است که شناخت احکام کلی علم اصول و مسائل اساسی که از جنس فلسفه است از اهداف آن می باشد.
علم اصول ابزار توسعه فقه است
در این کارگاه، تبیین «بایسته های توسعه علم اصول» توسط مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفت.
حجت الاسلام حسنعلی علی اکبریان بر گسترش موضوع فقه تأکید کرد و گفت: فقه باید در تعریف، ساختار و اهداف توسعه و گسترش یابد در اعمالِ مدیریت فقه باید پاسخگو باشد و این وظیفه مدارس علمیه است که مبانی گسترده‌ای را از فقه استنباط و استخراج کنند.
مدیر گروه فلسفه فقه و حقوق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی متذکر شد: امروز فقه متصدی علمی ندارد و تنها به احکام و باید و نبایدهای شرعی حتی در مدیریت کشور اکتفا کرده‌ایم.
براساس این گزارش، دکتر محمود مروارید، عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در بخش دیگر این کارگاه آموزشی به تبیین «حجيت، عقلانيت و نظريه تصميم» در چهار بخش؛ شاكله بحث حجيت در اصول فقه متأخر، ارتباط مفهوم «حجيت» با «عقلانيت»، نظريه تصميم، كاربرد نظريه تصميم در مباحث حجيت و برخي از نتايج آن پرداخت.
دکتر مروارید با اشاره به نسبت قطع به «حجيت» عنوان کرد: از نگاه شهید صدر ارتباط مفهوم حجیت با عقلانیت به سه معنای «حجيت منطقی»، «حجيت تكوينی»، «تعذير و تنجيز» است.
دکتر مروارید عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی افزود: حجيت به معناي هنجاري در سه حوزه روابط ميان مولي و عبد، امور اخلاقي و فراتر از امور اخلاقي به کار می رود که در دو حوزه نخست حجیت معنای یکسانی دارد که به استحقاق سرزنش يا وجوب عقلي فعلي و عدم استحقاق سرزنش يا عدم وجوب عقلي فعلي باز مي‌گردد ولی در حوزه سوم، حجيت به عقلانيت عملي ناظر به روش باز مي‌گردد.
یادآور می شود، اولین کارگاه آموزشی «فلسفه علم اصول» در بهمن ماه سال 1395 برگزار شده است.


كد خبر: 18206  |  تاریخ درج خبر: 96/06/20  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا