امروز: یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
در سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت بیان شد:

پاسخی قرآنی در ردّ بدعت تخریب قبور


زیارت قبور نه پرستش پیامبران و اولیای الهی است و نه بدعت در دین؛ پرستش نیست، زیرا نه آن‌ها را خدا می‌دانیم و نه مبدأ کارهای خدایی و بدعت نیست، چرا که بدعت چیزی است که در دین اصل و اساس نداشته باشد و حال آن‌که دلایل زیادی در این رابطه در قرآن و روایات وجود دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حوزه علميه خراسان، آيت‌الله العظمي شيخ جعفر سبحاني در ششمين جلسه از سلسله جلسات «بررسي مباني فكري ابن تيميه و وهابيت» كه در مدرسه علميه عالي نوّاب مشهد برگزار مي‌شود، به بررسي عقيده مسلمانان در مورد پاسداري از مرقد پيامبران و اولياء الهي پرداخت و استدلال‌هايي قرآني در حفظ و تكريم آثار باقيمانده از ايشان، ارائه داد.

آيت‌الله سبحاني در ابتداي سخنان خود بيان كرد: تمام عقلاي عالَم نسبت به آثار پيشينيان خود حساسيت دارند و نمي‌گذارند حتي يك خشت خام از اين آثار از بين برود و دليل اين امر يادآور شدن تمدّن غني و باسابقه خود به ساير ملل و اقوام است.

وي با بيان اين‌كه تمدن غربي وام‌دار تمدّن اسلامي است، عنوان كرد: وهابيان معتقدند كه حفظ هر گونه آثار اموات پس از خاكسپاري بدعت است و بايد محو و نابود شود و تنها چيزي كه بايد از ايشان باقي بماند، قرآن است!

مسيحيت، آيينه عبرت است!

اين مرجع تقليد شيعه اضافه كرد: جوانان اروپايي، مسيحيِ جغرافيايي هستند و مسيحي واقعي نيستند و دليل آن اين است كه اثر ملموسي از حضرت عيسي (عليه‌السلام) در دست ندارند و احتمال مي‌دهند چنين پيامبري اصلاً وجود نداشته و مانند داستان‌هاي ساخته ذهن بشر باشد!

وي تاريخ را آيينه عبرت انسان‌ها دانست و تصريح كرد: مبادا ما هم از نظر تعقل مانند بچه‌هاي كوچك كه كتاب‌هاي خود را پاره مي‌كنند، باشيم و آثار گذشتگان را به عنوان شرك از بين ببريم و آيندگان را نسبت به آئين اسلام شكّاك و بدبين و مردّد كنيم.

آيت‌الله سبحاني افزود: سرنوشت مسيحيت و وضعيت كنوني مسيحيان مي‌تواند براي انسان‌هاي عاقل و بي‌طرف مسلمان، مفيد و مثمرثمر باشد.

بهانه‌اي به نام توسعه مسجد

وي با اشاره به وضعيت مكه و مدينه در سال‌هاي دور و وجود آثاري چون خانه‌هاي بني‌هاشم، قبر پدر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و منزل ابو ايوب انصاري و... در اين شهرها، عنوان كرد: حكومت سعودي گسترش مسجدالحرام و مسجد نبوي را دستاويزي براي محو آثار اسلامي قرار داده است، در حالي كه اين توسعه مي‌توانست به گونه‌اي صورت بگيرد كه اين آثار ارزشمند نيز محفوظ بمانند.

آيت‌الله سبحاني در ادامه با بيان اين‌كه دلايل قرآني و روايي زيادي در ردّ عقايد وهابيت در مورد تخريب قبور به بهانه نماد شرك بودن، وجود دارد، به توضيح چهار مورد از اين دلايل پرداخت.

پاسداري از مراقد پيامبران و اولياء الهي دستور قرآن است

وي با اشاره به آيه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ، رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ» (نور/ 36 و 37) بر اهميت توضيح و تفسير دو كلمه «بيت» و «ترفيع» در اين آيات تأكيد كرد.

آيت‌الله سبحاني با بيان اين‌كه كلمه «بيت» از «بيتوته» گرفته شده و معناي آن استراحتگاه است، گفت: با اين بيان روشن مي‌شود كه تفسير بيوت به مساجد صحيح نيست، چرا كه مساجد پرستشگاه هستند و نه استراحتگاه.

اين مرجع تقليد شيعه در ادامه با نقل روايتي از كتاب «الدر المنثور»، بيوت را خانه‌هاي انبياء و اولياء معرفي كرد و خانه علي (عليه‌السلام) را از برترين آن‌ها دانست.

وي هم‌چنين در بيان توضيح كلمه «ترفيع» آيات ديگري از قرآن هم‌چون «ءأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا، رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا» (نازعات/ 27 و 28) و «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (مجادله/ 11) را مورد توجه قرار داد و افزود: «رفع» در برخي از آيات معناي تكويني و آفرينشي دارد و در برخي آيات به معناي تكريم و تعظيم آمده است كه در هر يك از اين دو حالت، نمي‌توان حكم به تخريب بيوت داد.

بنيانگذار تفسير موضوعي قرآن تأكيد كرد: اگر رفع به معناي تكويني و آفرينشي باشد، مطابق آيه قرآن، حفظ و صيانت اين خانه‌ها از خرابي و ويراني وظيفه ما خواهد بود و اگر منظور از رفع، تكريم و تعظيم باشد، صيانت اين بيوت از آلودگي‌ها بر دوش ما خواهد بود.

آيت‌الله سبحاني اظهار داشت: پيامبر در همان خانه‌اي كه زندگي مي‌كرد به خاك سپرده شد و هر خانه‌اي كه اولياء الهي در آن‌جا خدا را تسبيح مي‌گفتند و نماز مي‌گذاردند، از احترام بالايي برخوردار است و هر نوع بي‌احترامي نسبت به اين خانه‌ها نوعي ناديده گرفتن اين آيه است.

تكريم قبور در شرايع پيشين

وي عمل به دستورات پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و حفظ آثار ديني را دو مظهر «حبّ النبي» معرفي كرد و افزود: طبق آيات قرآن بايد علاقه مؤمن به خدا و پيامبر و جهاد در راه خدا بيش از علاقه وي به والدين و همسر و ثروت و ساير دلبستگي‌ها باشد، لذا مهر ورزيدن به رسول خدا يك وظيفه الهي و قرآني است.

اين مرجع تقليد شيعه آيه «... قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا» (كهف/ 21) از قول موحدان در زمان اصحاب كهف را دليل ديگري بر تكريم قبور انبيا و اوليا برشمرد و اضافه كرد: از اين آيه نتيجه‌گيري مي‌شود كه حفاظت از قبور اولياء الهي، حتي گذاردن نماز در كنار مدفن آن‌ها در شرايع پيشين، يك امر محبوب و مطلوب الهي بوده است.

آيت‌الله سبحاني در بيان آخرين دليل قرآني در توجيه پاسداري از مراقد پيامبران و اولياء الهي در اين جلسه به آيه «وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَ آلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره/ 248) اشاره كرد و گفت: آيه ناظر به صندوقي است كه در آن آثاري از آل موسي و آل هارون مانند لباس و عصا حفظ مي‌شد و بني‌اسرائيل با اين صندوق تبرك مي‌جستند و در جنگ‌ها همراه خود مي‌بردند تا به بركت آن بر دشمن پيروز شوند.

وي ابراز كرد: اين صندوق آن‌قدر مقدس است كه وقتي در يكي از جنگ‌ها به دست دشمن مي‌افتد، فرشتگان الهي آن را به سپاه حق برمي‌گردانند.

آيت‌الله سبحاني تصريح كرد: اگر آثار باقيمانده از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) مورد حفظ و صيانت قرار بگيرد كمتر از صندوق بني‌اسرائيل نبوده و همان اثر را خواهد داشت.

پول نفت، عقائد و انديشه‌ها را خريده است!

بنيانگذار تفسير موضوعي قرآن با بيان اين‌كه ادلّه شيعه خيلي قوي است، اما گوش شنوايي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: پول نفت وهابيت، عقائد و انديشه‌ها را خريده و پژوهش‌ها را منحرف كرده است.

وي در پايان تصريح كرد: صيانت از قبور انبياء و اولياء نه پرستش آن‌هاست و نه بدعت در دين؛ پرستش نيست، زيرا نه آن‌ها را خدا مي‌دانيم و نه مبدأ كارهاي خدايي و بدعت نيست، چرا كه بدعت چيزي است كه در دين اصل و اساس نداشته باشد و حال آن‌كه دلايل زيادي در اين رابطه در قرآن و روايات وجود دارد.


كد خبر: 14517  |  تاریخ درج خبر: 95/05/10  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
محمدهادی: با سلام و تشکر از همه مسئولین خدوم بسیار مناسب و لازم بود این جلسه و جلست از این قبیل. امیدوارم از ایشان و دیگر اعزه خبره بیشتر استفاده شود.
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا