امروز: یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
در سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت بیان شد:

رد استدلال ابن تیمیه درباره حرام بودن سفر برای زیارت قبر پیامبر(ص)


ابن تیمیه معتقد است که ظاهر روایت «لا تشدّ الرجال الا الی ثلاثة مساجد: مسجدی هذا و مسجد الحرام و مسجد الاقصی» نشان می‌دهد که هر نوع بار بستن و کوچ کردن به سوی غیر این سه مسجد حرام است!!

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی در پنجمین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت که در مدرسه علمیه عالی نوّاب مشهد برگزار می‌شود، به بررسی عقیده مسلمانان و وهابیت در مورد زیارت قبور، دلایل قرآنی و روایی آن و سفر برای انجام زیارت پرداخت.


آیت‌الله سبحانی در آغاز سخنان خود با بیان این‌که وهابیان اصل زیارت را مستحب می‌دانند و در این رابطه مخالفتی با سایر مسلمانان ندارند، عنوان کرد: وهابیان در برخی از فروع و شقوق زیارت، دچار اشتباه شده‌اند؛ برای مثال زیارت قبور توسط زنان و هم‌چنین سفر برای زیارت قبور را حرام می‌شمارند!


وی افزود: زیارت قبور اقوام و بستگان، مسلمانان، علماء و فقیهان جهان اسلام، شهداء و کسانی که در راه خدا جان باخته‌اند و هم‌چنین قبور انبیاء و اولیاء الهی امری مستحب است و آثار سازنده‌ای دارد.


سرتاسر دین اسلام، فطری است
این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیه فطرت «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» (روم/ 30) تأکید کرد: مادری که فرزند از دست داده و دوست دارد به زیارت قبر فرزند خود برود، اگر اسلام با او مخالفت کند، با فطرت او مخالفت کرده، در حالی که سرتاسر دین اسلام فطری است.


وی زیارت قبر مسلمانان را مایه دل گسستن از ظواهر دنیایی و شکستن غرورهای کاذب و توجه به آخرت دانست و در مورد زیارت قبور عالمان و دانشمندان گفت: شتافتن به زیارت قبور عالمان و نگهبانان دین، نوعی تکریم و قدرشناسی از زحمات آنان است و در عین حال ترغیب نسل حاضر به فراگیری علم و دانش نیز هست.


آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که شهید مانند شمعی است که می‌سوزد و اطراف خود را روشن می‌کند، افزود: اگر ایثار شهدا و جانبازان مسلمان در کار نبود، شجره طیبه اسلام به بار نمی‌نشست، لذا زیارت قبور آنان ترویج مکتب ایثار است که پایه استقلال کشور و مذهب را تشکیل می‌دهد.


وی در مورد زیارت قبور انبیاء و اولیاء الهی نیز بیان داشت: زیارت قبر پیامبر و جانشینان معصوم ایشان در واقع نوعی پیمان بستن با ذوات مقدسی است که ما را به راه راست هدایت کرده‌اند.


دلایل قرآنی و روایی زیارت قبور
آیت‌الله سبحانی برای اثبات قرآنی مسئله زیارت قبور به آیه «وَ لا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَ لا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ مَاتُوا وَ هُمْ فَاسِقُونَ» (توبه/ 84) اشاره کرد و توضیح داد: در این آیه نماز خواندن و زیارت قبر منافقین به صورت مطلق ممنوع شده است و ممنوع بودن این دو مطلب در مورد منافقان به صورت مطلق گواه بر این است که هر دو این امور در مورد مسلمانان جایز است.


وی افزود: پیامبر گرامی اسلام کراراً به قبرستان بقیع می‌رفت و گاهی تنها و گاهی با یارانش و گاهی هم با همسرانش و شیوه زیارت قبور را به آنان تعلیم می‌داد و در این رابطه روایات زیادی در کتب معتبر اهل سنت وجود دارد.


زنان و زیارت قبور
آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود برای رد ادعای وهابیت در مورد تحریم زیارت قبور توسط زنان، زیارت بقیع توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و همسرش (صحیح مسلم: 3/63)، زیارت قبر حمزه توسط حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (مستدرک حاکم: 1/377) و زیارت همسر پیامبر از قبر برادرش عبدالرحمن (سنن ترمذی: 3/371) را یادآور شد.


وی اظهار داشت: اصولاً باید فلسفه زیارت قبور را در نظر بگیریم و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فلسفه آن را یادآوری آخرت بیان کرده‌اند، لذا اگر فلسفه زیارت قبور عبرت‌گیری است، از این نظر نباید فرقی میان زنان و مردان باشد.


می‌شود عملی مستحب باشد و مقدمات آن حرام؟!
آيت الله سبحاني با بیان این‌که تمامی مسلمانان با رأی وهابیت در مورد حرام بودن سفر برای زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفند، بیان کرد: تمام فرق اسلامی، زیارت مرقد پیامبر را مستحب می‌دانند و طبعاً چیزی که مستحب است، مقدمه آن هم مستحب است یا این‌که لااقل حرام نيست.


وی با اشاره به روایت «من حج و لم یزرنی فقد جفانی»، تصریح کرد: بیش از 40 دانشمند سنی این حدیث را از قول پیامبر نقل کرده‌اند.


آیت‌الله سبحانی جلوگیری از زیارت قبر پیامبر را موجب فراموشی دل‌ها و فکرها و اندیشه‌ها از یاد ایشان دانست و با نقل داستان‌هایی از سه شخصیت مورد قبول وهابیت یعنی بلال، عمر بن عبدالعزیز و خلیفه دوم، مدعای خود را از طریق سیره و روش صحابه نیز اثبات کرد.


وی ادامه داد: با توجه به دلایل فراوانی که در آیات و روایات وجود دارد، از حدیث پیامبر گرفته تا سیره مسلمین در طول چهارده قرن و هم‌چنین سیره سلف صالح، روشن می‌شود که سفر برای زیارت قبر پیامبر گرامی اسلام یکی از امور مسلّم نزد سلف صالح بوده است.


استدلال ابن تیمیه درباره حرام بودن سفر برای زیارت قبر پیامبر(ص) چه بود؟
این مرجع تقلید شیعه روایت «لا تشدّ الرجال الا الی ثلاثة مساجد: مسجدی هذا و مسجد الحرام و مسجد الاقصی» (صحیح مسلم، ج 4، ص 126) را مهم‌ترین دستاویز ابن تیمیه درجهت حرام دانستن سفر برای زیارت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی کرد و گفت: وی می‌گوید که ظاهر «لا تشد الرجال» این است که هر نوع بار بستن و کوچ کردن به سوی غیر این سه مسجد حرام است!


آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: مستثنی منه در این‌جا حذف شده است و اگر آن را لفظ «مکان من الامکنه» در نظر بگیریم، معنای حدیث این می‌شود که به هیج‌ جایی بار سفر بسته نمی‌شود مگر به سوی این سه مسجد، و مسلماً این احتمال باطل است.


وی مستثنی منه را در این‌ حدیث «مسجد من المساجد»دانست و افزود: موضوع بحث در این حدیث از نظر نفی و اثبات، مساجد است و این‌که نباید به غیر این سه مسجد سفر کرد. در این صورت، زیارت قبور انبیاء و اولیاء از موضوع حدیث خارج است.


آیت‌الله سبحانی در پایان اظهار داشت: نهی از رفتن و سفر کردن به غیر این سه مسجد ارشادی است و نه مولودی، بدین معنی چون اثری برای این سفرها مترتب نیست از این نظر از رفتن نهی شده است.


كد خبر: 14506  |  تاریخ درج خبر: 95/05/07  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا