امروز: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
آیت‌الله سبحانی تأكيد كرد:

تکریم پیامبر یکی از اصول مسلّم اسلام است


آیت‌الله سبحانی ایمان آوردن به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، تعظیم و کمک نمودن به ایشان را سه وصف از مؤمنان دانست و اضافه کرد: بوسیدن ضریح پیامبر یا درهای حرم، نوعی از تکریم ایشان است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان، سومین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت، با حضور آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی در مدرسه علمیه عالی نوّاب مشهد برگزار شد.


آیت‌الله سبحانی در ابتدای این جلسه با بیان این‌که در کُبریات عبادی اختلاف عمده‌ای میان شیعه و سایر فرق اسلامی وجود ندارد، گفت: بیشترین اختلاف ما با وهابیان در تعریف و مصداق عبادت است و این‌که آیا بوسیدن ضریح و درخواست شفاعت هم عبادت است یا خیر.


وی افزود: برای فهمیدن کامل بحث عبادت باید یک تحقیق میدانی صورت بگیرد و فرد محقق جوامع مختلف را از این منظر مورد بررسی قرار دهد تا متوجه منظور و مفهوم پرستش شده و میان خضوع و تکریم و عبادت و پرستش تفکیک قائل شود.


این مرجع تقلید شیعه وجود ریشه قلبی در اعمال عبادی و داشتن انتظارات غیبی از معبود را از جمله شرایط بندگی و عبودیت برشمرد و اضافه کرد: عابد سرنوشت خود را در دست معبود خود می‌بیند و حاجات خود را از او می‌طلبد و این از شرایط اساسی در عبودیت است.


وی هم‌چنین خضوع ظاهری و عقیده باطنی را 2 رکن اصلی عبادت معرفی کرد و توضیح داد: اگر صرفاً خضوع ظاهری در فردی باشد، عبادت محسوب نمی‌شود، در واقع عبادت آن پرستش و خضوع ظاهری‌ای است که از عقیده فرد ریشه بگیرد.


آیت‌الله سبحانی با اشاره به جمله «عبادت این است که انسان در مقابل کسی خضوع کند، یا خدای صحیح یا خدای باطل، یا خدای بزرگ یا خدای کوچک» از امام خمینی (ره)، تصریح کرد: هم عبادت حق و هم عبادت باطل، دو رکن خضوع ظاهری و عقیده باطنی را دارد.


وی در بیان تعریف عبادت در قرآن کریم آیه «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»(بقره/21) را مطرح کرد و بیان داشت: علت عبادت این است که ما معبود را رب و صاحب خود می‌دانیم، حال این رب یا صاحب واقعی ما یعنی خداست و یا یک خدای دروغین است مثل بت‌ها.


بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن اضافه کرد: خضوعی که به هر نحوی، اعم از حرکت چشم و سر و دست و بدن بوده و سرچشمه آن اعتقاد به ربوبیت باشد، عبادت است.


وی در ادامه سه تعریف از عبادت را مطرح و شبهه تشبیه پرستش بت‌ها توسط مشرکین و زیارت ائمه(علیهم‌السلام) توسط شیعیان را پاسخ گفت و تصريح كرد: بوسیدن در و دیوار شرک نیست، بلکه این نشانه تکریم است و معیار عبادت بر آن صدق نمی‌کند.


آیت‌الله سبحانی در پاسخ به این سؤال که از چه طریق شرک ربوبی بت‌پرستان عصر رسالت قابل اثبات است، آیات « وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّيَكُونُوا لَهُمْ عِزّاً» (مریم/81)، «وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ» (یس/74) و «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ...» (بقره/ 165) را شاهد مثال آورد و در مورد آیه آخر توضیح داد: اگر بت پرستان بت‌ها را صرفاً شفیع می‌دانستند، نباید قرآن در مورد آن‌ها می‌فرمود «ند»، آن‌ها بت‌ها را همتای خدا می‌دانستند و فکر می‌کردند رزق و تدبیر در دست بت‌هاست.


جنایت وهابیت در مورد مسلمانان
وی با بیان این‌که متأسفانه مبلّغان وهابیت در مسجد النبی و مسجد الحرام می‌نشینند و تمام آیات مربوط به مشرکان را بر همه مسلمانان تطبیق می‌کنند، تصریح کرد: جنایت است اگر آیاتی که در مورد مشرکین است و به صراحت عقیده آن‌ها را رد می‌کند، در مورد مسلمانان خوانده شود.


این مرجع تقلید شیعه هم‌چنین در مورد آیه «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» (جن/ 18) که وهابیت در ردّ شفاعت خواستن ما از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در مساجد بیان می‌کنند، ابراز کرد: این‌ها از دو مطلب غفلت می‌ورزند؛ اول این‌که دعوت در این‌جا به معنای عبادت است و حال آن‌که ما پیامبر را عبادت نمی‌کنیم، دوم این‌که «مع الله» در مورد مشرکینی است که بت‌ها را هم‌مقام خدا می‌دانستند، در حالی که ما هرگز پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را هم‌مرتبه با خداوند نمی‌دانیم و این بی‌انصافی است که این آیه را به ما تطبیق می‌کنند.


تکریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یکی از اصول مسلّم اسلام است
وی با توجه به آیه «...فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ...» (اعراف/157)، ایمان آوردن به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، تعظیم و کمک نمودن به ایشان را سه وصف از مؤمنان دانست و اضافه کرد: بوسیدن ضریح پیامبر یا درهای حرم، نوعی تکریم پیامبر و تجسم بخشیدن به جمله «و عزّروه» است.


آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: تفاوت موحّد و مشرک این است که موحّد، شئون خدا را به بندگان خدا نمی‌دهد، لذا تعظیم ما در برابر فردی که شئون خدا را برای او قائل نیستیم، نشانه تکریم و تعظیم اوست و به معنای پرستش او نیست.


تذکری در مورد یک اشتباه رایج
وی در مورد معنای کلمه «اله» متذکر شد: معمولاً مترجمان قرآن، واژه «اله» را به معبود ترجمه می‌کنند و حتی وهابیان از توحید در عبادت به توحید در «الوهیت» تعبیر می‌کنند، ولی دلائل قرآنی حاکی از آن است که «اله» به معنی خدا است.


بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن ادامه داد: نشانه پذیرش اسلام این است که «لا اله الا الله» بگوییم و پیامبر نیز افراد را با گفتن این جمله می‌پذیرفت. اگر اله به معنی معبود باشد، حصر معبود بر الله درست نخواهد بود، زیرا در جزیرة العرب معبودهای بی حد و حسابی وجود داشت و با وجود آن همه معبود چگونه می‌توان گفت معبودی جز خدا نیست.


وی با تشریح تفاوت کلمه الله و اله، تأکید کرد: وهابیت دو اشکال عمده دارند؛ اولاً توحید در خالقیت را با توحید در ربوبیت یکی می‌گیرند و دوماً توحید در عبادت را معادل توحید در الوهیت می‌دانند، یعنی اله را به معنای عبد می‌پندارند.


آیت‌الله سبحانی در پایان این جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت، زمانی را برای پاسخ به سؤالات حاضرین و رفع شبهات بوجود آمده در موضوعات مطرح شده اختصاص داد.


كد خبر: 14483  |  تاریخ درج خبر: 95/05/05  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا