امروز: چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
آیت‌الله العظمي سبحانی پاسخ داد:

راز زنده شدن عقاید ابن تیمیه پس از چهار قرن چه بود؟


انتقادات مستمر دانشمندان و علمای وقت، موجب انزوای ابن تیمیه شد و مرام او پس از فوت معدود افرادی که پذیرای عقایدش بودند، به تمام معنا از بین رفت.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در اولین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت که در مدرسه علمیه عالی نوّاب مشهد برگزار می‌شود، به تاریخچه پیدایش تفکر وهابیت پرداخت و برخی از مبانی اساسی اعتقادی این مذهب ساختگی را تشریح کرد.


وی در ابتدای سخنان خود، ابن تیمیه را پایه‌گذار سلفی‌گری دینی دانست و عنوان کرد: تا ابتدای قرن هشتم و فوت پدر ابن تیمیه، لغزشی از او دیده نشده است، اما با انتشار کتاب «العقیدة الواسطیه»، انحراف در افکار و عقاید او برای تمامی فِرق مسلمان در آن دوران اثبات شد.


آیت‌الله سبحانی افزود: ابن تیمیه با تکیه بر نقل‌گرایی احمد بن حنبل از یک سو و تأکید بر اجتهاد در منابع دینی از سوی دیگر، طرحی نو در اندیشه‌های احمد بن حنبل در انداخت و مکتب سلفی‌گری را به طور رسمی ابداع کرد.


این مرجع تقلید شیعه، اندیشه تشبیه و تجسیم خداوند و نشستن او بر تخت فرمانروایی، کاستن از مقامات انبیاء و اولیاء الهی و تکفیر مسلمانان به خاطر شفاعت و توسل به اولیاء الهی را از پیامدهای انحرافات اعتقادی او در زمینه توحید و شرک معرفی کرد و گفت: در آن زمان، علمای هر چهار مذهب اهل سنت در شام و مصر، همگی بر ضلالت ابن تیمیه حکم کردند و او پس از این‌که بارها در این رابطه به زندان افتاد، در سال 728 هجری قمری درگذشت.


راز فروکش کردن آراء ابن تیمیه
آیت‌الله سبحانی در مورد علت عدم موفقیت ابن تیمیه در ترویج عقایدش اظهار کرد: ابن تیمیه مکتب خود را در میان جمعیت دانشمند و فاضل مطرح کرد. شام و مصر در آن دوران از محیطی کاملاً علمی برخوردار بودند و در جایی که عالِم باشد، جاهل نمی‌تواند برای خود جایگاهی درست کند و لذا افکار و عقاید و مکتب او خریداری نداشت.


وی بیان کرد: انتقادات مستمر دانشمندان و علمای وقت، موجب انزوای ابن تیمیه شد و مرام او پس از فوت معدود افرادی که پذیرای عقایدش بودند، به تمام معنا از بین رفت.


این مرجع تقلید شیعه از ابن کثیر، ابن قیّم جوزی و ذهبی به عنوان تنها افرادی که از عقاید ابن تیمیه استقبال کردند، نام برد و توضیح داد: حتی خود ابن قیّم هم در کتاب «الروح» خود، برخی از اندیشه‌های استاد خود را به چالش کشیده است.


چرا عقاید ابن تیمیه پس از 4 قرن زنده شد؟
آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود، علت اصلی زنده شدن مجدد افکار ابن تیمیه در قرن دوازدهم را، سفر محمد بن عبدالوهاب به مکه و مطالعه کتب وی دانست.


وی در این رابطه توضیح داد: اگر انسان بی‌مایه باشد و این کتاب‌ها را بخواند، تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد و در این رابطه، ميان محمد بن عبدالوهاب که به شدت تحت تأثیر عقاید ابن تیمیه قرار داشت و پدرش که از فقیهان حنبلی و قاضی شهر بود، درگیری و نزاع زیادی وجود داشت.


وهابیت شکل می‌گیرد...
این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تدبیر محمد بن عبدالوهاب در مطرح کردن عقاید باطل ابن تیمیه در میان مردم بیابان‌نشین و بدوی جزیرة العرب و همکاری با محمد بن سعود، گفت: طبق قراردادی که میان این دو صورت گرفت، محمد بن عبدالوهاب، حاکم سیاسی و محمد بن سعود حاکم دینی «دُرعیه» شدند و از هیچ جنایتی در مورد قبایل مختلف مسلمان دریغ نمی‌کردند.


آیت‌الله سبحانی در مورد جنایات وهابیت در آن دوران ابراز کرد: وهابیان هر کجا که پا می‌گذاشتند، مردان را می‌کشتند، دارایی‌های آن‌ها را به غارت می‌بردند و زنان را تصاحب می‌کردند. اگر طایفه‌ای تسلیم نمی‌شد، نابود می‌شد و اگر از روی ترس، مذهب وهابیت را می‌پذیرفت، مجبور بود جزیه‌های نقدی و جنسی فراوانی را به دولت وهابی «دُرعیه» بپردازد.


وی در ادامه با بیان جنایات دولت دُرعیه در کربلا و طائف، اضافه کرد: شیعه و سنی برای آنان تفاوتی نداشت و بسیاری از اهل سنت، کیفیت حمله آن‌ها به طائف و کشتن اطفال شیرخوار، کشتن نمازگزاران و لگدمال کردن قرآن و صحاح بخاری و مسلم را نقل کرده‌اند.


حمایت‌های پیر فرتوت استعمار، کشف نفت و ترویج عقاید وهابیت
این مرجع تقلید شیعه در ادامه به موضوع حمایت‌های دولت وقت انگلستان از دولت وهابی آل سعود پراخت و در این رابطه گفت: با فروپاشی خلافت عثمانی در اوایل 1300 شمسی و با نقشه دولت انگلیس، کشور اسلامی تقسیم شد و نجد و حرمین شریفین در اختیار آل سعود قرار گرفت.


آیت الله سبحانی اکتشاف نفت و تسلّط بر حرمین شریفین را به عنوان مهم‌ترین دلایل افزایش توان تبلیغاتی وهابیت معرفی کرد و توضیح داد: وهابیت توانست با استفاده از توان مالی خود، در سراسر جهان مسجد بسازد و به مناطق مختلف مبلّغ اعزام کند و عقاید خود را در سراسر دنیا گسترش دهد.


دورنمایی از نواندیشی‌های ابن تیمیه
وی در ادامه به تشریح اساس مکتب و اندیشه‌های ابن تیمیه پرداخت.


این مرجع تقلید شیعیان، تشبیه و تجسیم و اثبات جهت برای خداوند را به عنوان یکی از اندیشه‌های اساسی ابن تیمیه معرفی کرد و گفت: ابن بطوطه در کتاب خود در این رابطه نوشته است که «من در دمشق بودم، در آن‌جا یکی از علمای بزرگ حنابله به نام تقی الدین ابن تیمیه منبر می‌رفت... یکی از سخنان او این بود که خدا به آسمان نخست فرود می‌آید، آن‌گاه یک پله از منبر پایین آمد و گفت: به سان پایین آمدن من از منبر»!


آیت‌الله سبحانی هم‌چنین با بیان عقیده ابن تیمیه و وهابیت در مورد تحقیر مقامات انبیاء و اولیاء و انکار فضائل اهل بیت(علیهم‌السلام)، اظهار کرد: او با یک رشته اندیشه‌ها مقامات انبیاء را پایین آورده و هر نوع رابطه با آن‌ها را مقطوع می‌داند و هر نوع توسل به آنان را مانند توسل مشرکان به بت‌ها قلمداد می‌کند!


بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن با اشاره به آیه «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» عنوان کرد: وهابیت در توجیه این آیه، بعد مکانی «عند» را در نظر می‌گیرند، در حالی که در این‌جا «عند»، معنای شرافتی دارد.


آیت‌الله سبحانی ضمن اشاره به آیات 20 تا 27 سوره یاسین، استدلال‌هایی را در مورد اثبات عالم برزخ که وهابیت قائل به آن نیست، ارائه کرد و بیان داشت: اگر انبیاء رفته‌اند و نمی‌شود با آن‌ها سخن گفت پس «السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته» چیست؟ پس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جنگ بدر با چه کسانی صحبت می‌کردند؟


کشورهای مسلمان برنامه‌های درسی خود را تغییر دهند!
وی در تشریح سومین مورد از اصول مکتب وهابیت گفت: تمام همت وهابیت این است که هر نوع آثاری که دلالت بر اصالت اسلام دارد را از بین ببرد.


این مرجع تقلید شیعه ادامه داد: چنین آثاری بر اصالت اسلام دلالت دارد و اگر آن‌ها از بین برود، از چه طریقی پاسخگوی افرادی باشیم که هزار سال دیگر پیامبر، پیروان او، مکتب او و قرآن را افسانه می‌دانند.


آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که متأسفانه امروز، وهابیت آثار توحید را به نام ضدیّت آن‌ها با توحید از بین می‌برد، تصریح کرد: اگر وهابیان از مسلمانان نمی‌ترسیدند، ضریح پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را هم از بین می‌بردند.


وی ایجاد اختلاف در میان مسلمانان را یکی از عواقب گسترش مذهب ساختگی وهابیت معرفی کرد و با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا»، گفت: علت به کار بردن کلمه «حبل» در این‌جا این است که می‌خواهد بگوید امتی که با هم اختلاف دارند، مانند افراد درون چاه هستند.


آیت‌الله سبحانی در پایان، جمعیت‌های تکفیری، القاعده، سلفی و داعش را نمونه‌هایی از نتایج تلاش‌های وهابیت برای از بین بردن اسلام واقعی دانست و با بیان این‌که نتیجه تدریسی که توسل را تکفیر می‌کند، پرورش تروریست‌های به تمام معنا است، تأکید کرد: اگر کشورهای مسلمان می‌خواهند آتش بوجود آمده در منطقه فروکش کند، باید برنامه‌های درسی خود را تغییر دهند.


كد خبر: 14454  |  تاریخ درج خبر: 95/05/03  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا