امروز: چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
عنوان

وهابیها اول عقیده شان را ساخته اند و بعد به دنبال دلیل گشته اند


آیت الله العظمی سبحانی گفت: وهابیون اول عقیده را ساخته و سپس به دنبال دلیلش گشته اند، در حالی که باید اول عقیده را از قرآن و احادیث گرفت و در واقع شاگردی آن کرد نه اینکه مانند وهابیون بر این کتاب الهی استادی داشته باشند.

 به گزارش روابط عمومي حوزه علميه خراسان، آيت الله العظمی سبحاني در نهمين و آخرين جلسه از سلسله جلسات كلام و انديشه اسلامي با بيان اين كه تكفيري ها براي مشرك خواندن مسلمانان به توسل ايراد مي گيرند، ابراز داشتند: براي رد اين نظر مي توان به آيه 64 سوره مباركه نساء اشاره كرد كه مي فرمايد: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا(نساء/64)»؛


ايشان اظهار داشتند: به همين جهت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بايد به امور مردم آگاه تا در روز قيامت شاهدي براي اعمال انسان ها باشد.


معظم له افزودند: از آيه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(حجرات/2)» نيز معلوم مي شود كه پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) زنده است.


ايشان با اشاره به دعاي «ضرير» (حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ ، أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ عُمَارَةَ بْنَ خُزَیْمَةَ ، یُحَدِّثُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ حُنَیْفٍ ، أَنَّ رَجُلاً ضَرِیرَ الْبَصَرِ أَتَى النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : ادْعُ اللَّهَ أَنْ یُعَافِیَنِی ، قَالَ : إِنْ شِئْتَ دَعَوْتُ لَکَ ، وَإِنْ شِئْتَ أَخَّرْتُ ذَاکَ ، فَهُوَ خَیْرٌ . فَقَالَ : ادْعُهُ ، فَأَمَرَهُ أَنْ یَتَوَضَّأَ ، فَیُحْسِنَ وُضُوءَهُ ، وَیُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ ، وَیَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ : اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ ، وَأَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ ، یَا مُحَمَّدُ ، إِنِّی تَوَجَّهْتُ بِکَ إِلَى رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ ، فَتَقْضِی لِی ، اللَّهُمَّ شَفِّعْهُ فِیَّ.)، درباره توسل به ذات مقدس پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم)، گفتند: در اين دعا كلماتي مانند «نبيك»، «محمد»، «نبي الرحمه» و «يا محمد» آمده كه نشاندهنده اين امر است كه چند بار بر ذات مقدس رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) متوسل شده است و اگر توسل شرك بود پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين دعا را به ضرير نمي آموختند.


آيت الله سبحاني با بيان اين كه اين حديث در منابع اهل سنت تاييد شده، دو فعل اسئلك و اتوجه به نبيك بر مي‌گردد و متعلق است، ابراز داشتند: برخي از وهابيون در اينجا كلمه دعا را متعلق دانسته اند در حالي كه در حقيقت نوعي تفسير به راي نموده و در حديث تصرف كرده اند.


ايشان افزودند: به فرض اين كه دعا به اين دو كلمه متعلق شود، در ادامه حديث دو كلمه نبي الرحمه و يا محمد هم وجود دارد كه اگر آنها را هم به دعا بر گردانند، در واقع در حديث دست برده و از اعتبار انداخته اند.


معظم له با تاكيد بر اين كه وهابيون اول عقيده را ساخته و سپس به دنبال دليلش گشته اند، گفتند: بايد اول عقيده را از قرآن و احاديث گرفت و در واقع شاگردي آن كرد نه اينكه مانند وهابيون استادي داشته باشند.


اين مرجع تقليد افزودند: سني به معني كسي است كه به سنت رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) عمل مي كند در حالي كه وهابيون اينگونه نيستند.


ايشان در ادامه به توسل قوم موسي به تابوت آن حضرت در آيه 248 سوره بقره اشاره و خاطر نشان كردند: خداوند در قرآن مي فرمايد كه تابوت موسي موجب سكينه، آرامش و پيروزي است؛ مطمئناً وجود مقدس پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مقدس تر از تابوت حضرت موسي است و توسل به ذات آن حضرت صحيح است.


معظم له در ادامه با اشاره اين كه تا كنون مسائل مشترك شيعه و سني و شرك دانستن آنها از سوي تكفيري ها بيان شده است، به مسئله «بداء» به عنوان يكي از وجوه مختص شيعه كه از سوي تكفيري ها به عنوان شرك محسوب مي شود، پرداخته و ابراز داشتند: بدا يعني انسان مي تواند با اعمال خوب يا بد، سرنوشت خود را عوض كند و كليد سرنوشت دست خودش است.


ايشان افزودند: افرادي در تاريخ بوده اند كه ذخيره يك عمر عبادتشان را يك شبه از دست داده اند كه نمونه آن بلعم باعورا است و افرادي مانند حر بن يزيد رياحي در آخر عمشان سعادتمند شده اند.


آيت الله سبحاني با بيان اين كه بدا تعبيري عاميانه و ادبي است ابراز داشتند: در بخش انبياء در صحيح بخاري، داستاني نقل مي كند كه پيامبر گرامي اسلام درباره بداء بياني دارند.


كد خبر: 10734  |  تاریخ درج خبر: 93/06/04  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
: با سلام. از اينكه سخنان آيت الله سبحاني را در سايت مي گذاريد تشكر مي كنم. موفق باشيد
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا