امروز: جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
آیت الله العظمی سبحانی:

بدبختی های مسلمانان به خاطر وجود جمعیت های نادان است


آیت الله العظمی سبحانی گفتند: اگر جمعیت نادان خوارج نبود، مسیر تاریخ عوض می شد و این بدبختی‌ها نصیب مردم نمی‌شد.

 به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آيت الله العظمی سبحاني در پنجمين روز از سلسله نشست‌هاي كلام و انديشه اسلام با موضوع «تقريت يا تكفير»، به بررسي تكفير در دوران پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) پرداخته و با اشاره به ماجراي اسامه در قتل فردي كه با زبان تشهد را گفته بود ولي اعتقاد قلبي نداشت، گفتند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا (نساء/94)» به همين ماجرا اشاره دارد كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) با اين كار اسامه به شدت برخورد كردند ولي به خاطر خطئي بودن قتل، تنها ديه پرداخته و قصاص نشد.


ايشان مرحله و شاهد مثال دوم در تكفيرخواندن افراد را به ماجراي وليد بن عقبه مربوط دانستند كه براي جمع آوري زكات به ميان قبيله اي رفت و آنان به استقبالش آمدند ولي او كه در زمان جاهليت با آنها مشكلاتي داشته،‌گمان كرد كه براي كشتنش اقدام مي كنند و به همين خاطر برگشت و خطاب به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) آنان را مرتد خواند كه آيه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(حجرات/6)» نازل شد.


معظم له افزودند: آيه، وليد بن عقبه كه از صحابه مي‌باشد را فاسق خوانده است و به همين دليل نتيجه مي‌گيريم كه صحابه همانند تابعين، به عادل و غير عادل تقسيم مي‌شوند.


ايشان مرحله سوم تكفير در زمان پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) را درباره ماجراي «حرقوص بن زهیر» دانستند و ابراز داشتند: در اين ماجرا پيامبر از عده اي خبر دادند كه نماز و روزه مي‌گيرند و قرآن مي خوانند ولي به تكفير دست مي زنند.


آيت الله سبحاني با اشاره به تكفير ديگري كه در زمان خليفه اول از سوي خالد بن وليد روي داد، اظهار داشتند: در زمان خليفه سوم نيز همسر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)، پيراهن آن حضرت را بر مي داشت و مي گفت كه اين پيراهن كهنه نشده ولي دين كهنه شده است كه اين تكفير به خاطر ناعدالتي در تقسيم اموال و تشكيل حكومتي از ميان امويان بود.


ايشان در ادامه به روايت‌هايي در زمينه تكفير از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) اشاره كردند، مانند: «أيُّما رجل مُسلم أكفر رجلاً مسلماً فان كان كافراً ، والاّ كان هو الكافر» و در همين راستا گفتند: حاكم و قاضي بايد شرايط و موانع را بررسي و مطالعه كند و سپس در كافر بودن فرد حكم كند.


معظم له به دو حديث «أيما رجل قال لأخيه: كافر باء بها أحدهما» و «ليس على العبد نذر فيما لا يملك ولاعن المؤمن كقاتله ومن قذف مؤمنا بكفر فهو كقاتله» اشاره و خاطر نشان كردند: بنابراين جمعيتي كه در كشورهاي اسلامي پيدا شده و فقط خود را مسلمان مي دانند در واقع به فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) خودشان كافر هستد.


اين استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم اشاره به اين كه مرحله ديگر تكفير در زمان امام علي (عليه السلام) اتفاق افتاد، با بيان اين كه اين مسأله در مورد جنگ با معاويه و شعار حكم قرار دادن قرآن روي داد كه خوارج به زور اسلحه از آن حضرت خواستند تا جنگ را پايان داده و قرآن حاكم باشد كه اميرمؤمنان (عليه السلام) با روشنگري و اتمام حجت نسبت به حيله دشمن، پذيرفتند ولي بعد از اعلام نتيجه حكميت، خوارج خود را گناهكار خوانده و توبه كردند و از آن حضرت نيز خواستند توبه كنند و دوباره بجنگند كه ايشان پاسخ داد كه نميتوان عهد را شكست.


ايشان با بيان اين كه اگر جمعيت نادان خوارج نبود، مسير تاريخ عوض مي شد و اين بدبختي‌ها نصيب مردم نمي‌شد، اظهار داشتند: بايد بدانيم كه تكفير مطلق و اين كه مكتبي را كافر بدانند اثر ندارد اما تكفيري ها از نظر عمل، تكفير معين و مشخص را اعمال مي كنند و افراد را مي كشند.


معظم له در ادامه اين جلسه به پرسشي درباره جهاد نكاح پاسخ دادند و گفتند: اين مسئله مسخره است و طرحي آمريكايي است كه آنان در ويتنام اجرا كردند و امروزه به عنوان جهاد در ميان تكفيري‌ها ارائه دادند.


ايشان افزودند: داعش و ... جمعيتي از عوامل خارجي هستند كه به نام اسلام مسلمانان را مي كشند كه اين گروه‌ها براي ایام بودن اسرائيل ايجاد شده اند.


كد خبر: 10713  |  تاریخ درج خبر: 93/05/30  |  کد خبرنگار:
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا