ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

سیاست در پرتو دیانت

يادداشت:

ورود تفکرات استعمارگران غربی به کشورهای اسلامی، هنگامه‌های دیدگاه جدایی دین از سیاست را در تمام دنیا رواج داد و بدون توجه به اینکه اسلام، به‌عنوان کامل‌ترین دین برای تشکیل حکومت اسلامی در تمام امورات بشری برنامه دارد، توطئه و نفوذ تبلیغات آن گسترده شد.

تلاش‌های آیت‌الله سید حسن مدرس در نهادینه کردن دیدگاه "دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما"، شعاری است که در دوران انقلاب اسلامی به تبلور رسید و امروز شاهد نقش مهم و ارزنده و پررنگ دین در تمدن سازی اسلامی هستیم. جمله‌ی معروف آیت‌الله سید حسن مدرس که یکی از طلایه‌داران و حامیان سیاست اسلامی بود، بر این نکته اشاره دارد که برخی سیاست را از اسلام و دین جدا دانسته اند، در حالی که فقه اسلامی به‌عنوان پاسخگو بودن در همه امورات زندگی فردی و اجتماعی، برنامه‌ای مدون را ارائه می‌دهد.
این تاکید، برگرفته از مستند کتاب آسمانی دین است که آیات بسیاری از قرآن کریم به سیاست برای حکومت الهی در بین مردم اشاره دارد و پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز، بعد از دعوت مردم به حقانیت خداوند متعال، پایه‌های حکومت اسلامی را بنا نهاد.
از این رو و با توجه به اینکه برای زمام داری مردم باید عدالت و انصاف را رعایت کرد، امام علی(ع) می‌فرمایند: « عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُعْلِمَ أَهْلَ وَلَايَتِهِ حُدُودَ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ ؛ بر امام است كه به پيروان خود حدود اسلام و ايمان را تعلیم کند.» لذا آن سیاستی مدنظر اسلام است که با تدبیر بر امور مردم، مطابق با دستورات و فرامین الهی و عدل و انصاف باشد که اگر اینگونه شود، سیاستی رقم خواهد خورد که عین دیانت است و جدایی آن تفکیک ناپذیر.
آیت‌الله مدرس در راستای فرامین الهی و سیره انبیا و ائمه اطهار(ع)، قدم در راه مبارزه با کفر، برداشت. او در یکی از جلسات مجلس چنین می‌گوید: « یک وقتی در نجف، آب قحط شده بود. بنده مسافرت کردم بروم اراضی بابل را ببینم . ۱۰ ـ ۱۵ روزی رفتم. عتیقه‌جات آنجا را استخراج می‌کردند. فکر می‌کردم ممالک اسلامی رو به ضعف رفته و ممالک غیر اسلامی رو به ترقی. چندین روز فکرمی کردم. بالاخره فهمیدم که ممالک اسلامی ، سیاست و دیانت را از هم جدا کرده‌اند، ولی ممالک دیگر، سیاستشان عین دیانتشان یا جزو آن است . لهذا در ممالک اسلامی، اشخاصی که متدین هستند، دوری می‌کنند از کسانی که داخل سیاست هستند. آن‌ها که دوری کردند، ناچار همه نوع اشخاص ، رشته‌ی امور سیاست را در دست گرفته و لهذا رو به عقب می‌رود... من و امثال من که مشروطه را تصدیق کردیم برای این بود که یک اختلافی از بین برداشته شود. این معنی ندارد که دولت و ملت ،سیاست و دیانت دو تا بشود. پیغمبر اکرم (ص ) که مؤسس دیانت بود، رییس سیاست بود. از آن‌وقت که اختلاف پیدا شد،ممالک اسلام رو به ضعف رفت.» بنابراین، عبارت دیانت و سیاست و ارتباط آنها با یکدیگر، را مطرح و برای نهادینه کردن آن نیز تلاش کرد.
منشاء شعار جدایی دین از سیاست
جدایی دین از سیاست در کشورهای غربی، طرفدار بسیاری دارد و در اصل بر اساس گزاره‌هایی ملموس، آن را در بین مردم نهادینه کردند به این صورت و با این دیدگاه که افراد دیندار در غرب، با آیین مسیحیتی که دچار تحریف‌شده است صرفاً با رعایت مباحث اخلاقی شناخته می‌شوند و به دیگر مسائل اجتماعی ورود نمی‌کنند و همچنین باوجود سابقه و خاطره تلخ از حکومت اربابان کلیسا در قرون‌وسطی، مسبب دوری دین از سیاست می‌شوند.
ورود تفکرات استعمارگران غربی به کشورهای اسلامی، هنگامه‌های این دیدگاه را در تمام دنیا رواج داد و بدون توجه به اینکه اسلام، به‌عنوان کامل‌ترین دین برای تشکیل حکومت اسلامی در تمام امورات بشری برنامه دارد، توطئه و نفوذ تبلیغات جدایی دین از سیاست گسترده شد.
در این میان و با ورود این تفکرات به جامعه‌ی ایران، علما و روحانیون شیعه با تکیه بر قدرتمند بودن فقه شیعی با آن به مبارزه برخاستند و از جمله آنان آیت‌الله سید حسن مدرس، امام خمینی(ره) و ... را می‌توان نام برد.
با پیروزی انقلاب و رویکرد جمهوری اسلامی در ایران، تغییرات بسیاری را بر اساس دیدگاه و ورود حکومت دینی مشاهده کردیم و همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند: «معنای دین غیرسیاسی این است که دین بنشیند دائم نصیحت بکند، دائم حرف بزند و قدرتمندان هم هر کار که دلشان می‌خواهد برخلاف دین و بر ضد دین بکنند؛ هر وقت هم که خواستند یک لگدی به سر اینها بزنند. تشكيل يك جامعه‌ى همراه با عدالت و قسط، يك كار سياسى است؛ كار مديران يك كشور است. اين، هدف انبياست.» جدایی دین از سیاست به عنوان یک شعار استثماری و لیبرالی، محکوم و رد شد.
تعبیر رهبر معظم انقلاب و نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی مبارزاتی انبیا و ائمه اطهار(ع) در نگارش کتاب انسان 250 ساله نیز مشاهده می‌شود، آنجا که بیان می‌کنند:« بارها گفتم زندگی ائمه اطهار را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به‌حساب بیاوریم،یک انسان ۲۵۰ ساله. از هم جدا نیستند، کلهم نور واحد.»
بر اساس مسیری که اسلام برای تشکیل حکومتی اسلامی مشخص کرده است، حمایت، حفظ و دفاع از "سیاست در عین دیانت" برای جامعه اسلامی امری ضروری به نظر می‌رسد که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توجه به راهبردهای امام راحل(ره) و الزامات اجرایی در بیانیه گام دوم انقلابِ مقام معظم رهبری، نسیم روح‌بخش آن، وزیدن خواهد گرفت.

روابط عمومي حوزه علميه خراسان 
 


كد خبر: 36266  |  تاریخ درج خبر: 98/09/12  |  کد خبرنگار: 201017
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا
--%>