امروز: جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
جلسه پنجم

برهان نظم و مقدمات آن تبیین شد


حضرت آیت الله العظمی سبحانی در ادامه سلسله جلسات بررسی مسائل جدید علم کلام، به بیان برهان نظم، تعریف و مقدمات حسی و عقلی آن پرداختند.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، در ادامه سلسله جلسات بررسی مسائل جدید علم کلام، به بیان برهان نظم، تعریف و مقدمات حسی و عقلی آن پرداخته و گفتند: برهان نظم يكي از براهين روشن و همگاني است كه هم دانشمندان و هم افراد عادي از آن استفاده می کنند. الهیون هم از قدیم بر آن تكيه داشته و در قرآن مجيد و روايات معصومان به خصوص توحيد مفضل هم مورد توجه قرار گرفته است.
ایشان اساس برهان نظم را بر مبنای دو مقدمه حسي و عقلي دانسته و بیان داشتند: بخش حسي در اختيار افراد عادي تا علما و دانشمندان می باشد و به نوعي نظم در جهان آفرينش را درك مي كنند و بر اساس پيشرفت علوم این نظم روشن تر مي شود و بخش عقلي هم که داوري هاي عقل و خرد است با دو قید نظم هماهنگ و هدفدار بدون دخالت يك عامل آگاه صورت نمي پذيرد.
تعريف نظم
حضرت آیت الله سبحانی در تعریف نظم بیان داشتند: «نظم يك نوع رابطه هماهنگ ميان اجزاء يك مجموعه براي تحقق هدفی مشخص است و هر جزئي از اجزاي مجموعه، مكمل ديگري است چنان که نبود آن در مجموعه سبب فقدان هدف و آن اثر مورد نظر می شود.
ایشان برای تبیین تعریف به بیان چند مثال پرداخته و گفتند: تمام اجزای چشم اعم از مردمك، پرده هاي مختلف و آب هاي گوناگون و مخروط ها و اعصاب بينايي و عضلاني كه حركات چشم را تكميل مي كنند به گونه ای خاص دور هم گرد آمده که هدف معینی به نام بینایی را تحقق می دهند.
مقدمه عقلی
این مرجع تقلید با بیان اینکه عقل رابطه منطقی بین برنامه ریزی، سازمان دهی، همکاری اجزاء و هدف را درک می کند، افزودند: هر نوع محاسبه و اندازه گيري و پس از آن سازمان دهي تا همكاري و هماهنگي ميان اجزا براي رسيدن به هدف، نمي تواند معلول فاعل ناآگاه باشد، زيرا محاسبه و اندازه گيري كه اساس نظم است، زاييده علم و آگاهي می باشد.
ایشان اضافه کردند: منطق عقل و خرد در مورد پديده هاي طبيعي و مصنوعي بشري يكسان است و نظم موجود در هر پديده اي را بدون محاسبه و اندازه گيري، هماهنگي و سازماندهي تا رسیدن به هدف کار فاعل آگاه و توانا می داند. يعني ماهيت كار با زبان تكوين كه از هر زباني گوياتر است، مي گويد که عقل و خرد، شعور و درك، علم و آگاهي در پيدايش آن دخالت داشته و محصول عاملی ناآگاه به نام «تصادف» نيست.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه برهان نظم نسبت به اینکه عامل، ممكن يا واجب، حادث يا قديم، واحد يا متعدد، عادل يا ظالم باشد دخالتی ندارد و نفي و اثبات اين امور از عهده اين برهان خارج است و بايد در اين مورد از برهان ديگر استفاده کرد، یادآور شدند: بر همین اساس خواجه نصير الدين طوسي، ابتدا برهان وجوب و امكان را مطرح كرده، كه گواه بر وحدانيت خالق می‌باشد و بعد وارد بحث برهان نظم شده است.


كد خبر: 28013  |  تاریخ درج خبر: 97/05/09  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
footer slimi
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا